Lacy vadul mosolygott a fiára.
– Egy napon, Peter, majd
mindenki megtanulja a neved!
Fülszöveg:
☆
Tizenkilenc perc alatt
lenyírhatod a ház előtt a füvet. Befestheted a hajad. Megnézheted egy hoki
meccs első harmadát…
Tizenkilenc perc alatt meg
tudod állítani a világot, és akár le is szállhatsz róla.
A világszerte méltán népszerű
írónő új regénye olyan problémákat feszeget, amelyek nemcsak Amerikában, hanem
Magyarországon is egyre inkább gondot jelentenek: visszaüssön-e, akit
bántalmaznak? Érdemes-e minden értékítéletet és meggyőződést feladni, csak hogy
befogadjon minket a közösség? Mekkora a szülők felelőssége, és meddig terjed a
tanároké, a társaké, a környezeté? Homokba dughatjuk-e a fejünket, vagy ezzel
csak saját magunkat és gyermekeinket veszélyeztetjük? Lehet, hogy nem elég jól,
nem elég okosan szeretjük őket, és így nem is tudjuk megvédeni őket se
maguktól, se a világtól?
☆
Eredeti mű: Jodi Picoult:
Nineteen Minutes / Eredeti megjelenés éve: 2007
Athenaeum,
Budapest, 2012 / 550 oldal · ISBN: 9789639797345 · Fordította: Kocsis Anikó
☆
Szerintem:
☆
A borítón - Peter |
Második J. P. regényem, mert a Törékeny utáni
este nem bírtam nekiállni semmi jobban hozzám illőbbnek. Viszont ez nem kötött
le annyira, könnyű szívvel tettem félre, ha a kezembe akadt egy másik könyv…
Ijesztő realizmus
Igazából világ életemben
utáltam a bankban sorban állni, a kórházban várakozni és olyan helyeken
üldögélni, ahol tömeg van. Kényelmetlenül éreztem magam, akárcsak az iskolai
menzán – mindig igyekeztem „elvonulni” valahova a nyílt térről (szerencsére
létezett sulirádiós szoba, eldugott sarok és ritkán használt folyosó, amik
megkönnyítették az életemet). Sokáig nem értettem ezt az elvonulási kényszert,
mígnem bele nem futottam az első hasonló iskolai lövöldözéses ügybe, majd
bankrablásba, aztán kórházi ámokfutásba… Ez létezik, és akárhol megtörténhet,
ha valakinél éppen betelik a pohár. Ez az igazán ijesztő a könyvben – az ilyen
Peter Houghton-ok köztünk élnek…
Kedvencem: Patrick (Justin Bartha) |
Megint szembesültem azzal,
hogy mennyire jól ír az írónő: szinte oldalanként megtetszett egy-egy idézetnyi
rész – pár sor vagy 1-2 mondat. „Tudta,
hogy különbség van aközött, hogy az embert valami boldoggá teszi, és aközött,
hogy valami nem teszi boldogtalanná. A trükk éppen abban van, ha az embernek
sikerül elhitetnie saját magával, hogy a kettő egy és ugyanaz.” – ha
mindent jelölnék, ami megfogott, akkor nem bírnám becsukni a könyvet a rengeteg
cetlitől, könyvjelzőtől… Döbbenetes!
Borító: Egyszer a fotográfia
kurzuson 4-est kaptam, mert „kiégett” a képem – ez a sztori jutott eszembe a
borítóról… Nem jön be, de a többi kiadásé sem.
Szerettem részek: Patrick
nyomozó részei. (Később az Alexszal közös részei.) <Akarok egy Patricket… épp ahogy akartam egy Seant a Törékeny
olvasása közben. Imádom Jodi férfifiguráit.>
Utáltam részek: 1. részben - minden,
ami Josie vagy vele kapcsolatos…
A könyv felosztása: nagyon
hosszú 1. rész (kb. a könyv 2/3-a), rövidebb 2. rész.
Kedvenc szereplő: Guenther? A
halálian morbid humorú halottkém zseniális volt. (Igazán kedvenc vagy
szimpatikus nincs – mindenki tocsog a
hibáiban és mindenkiben találtam valami sajnálatra méltót is.)
Értékelés: 4
Bővebben (spoilerek):
☆
A könyv hangulata
Ez a könyv többször is bevitte
a mélyütést. Levegő visszafojtás, kő a gyomorban, tenyérizzadás. Az elolvasása
közben és után nem egyszerű bemenni a régi iskoládba segíteni, bankban sorban
állni vagy bárhol – bármilyen nyilvános helyen, nagyobb tömeggel együtt lenni…
A legdurvább idézet a könyvből a második rész elején található, remélem
érezhető a sztori hangulata általa:
„Sterling nem egy gettó. Itt nincsenek drogdílerek a Fő utcán, sem,
pedig a szegénységi küszöb alatt élő lakosok. A bűnözés szinte a nullával
egyenlő.
Az emberek éppen ezért döbbentek meg annyira a történtek miatt.
Azt kérdik: ez hogyan történhetett meg éppen itt?
Nos, miért ne történhetett volna meg éppen itt?
Csak egy zavart lelkű gyerek kell hozzá, aki fegyvert is tud szerezni
magának.
Nem kell ahhoz gettóba mennünk, hogy ilyet találjunk. Csak a szemünket
kell hozzá kinyitnunk. A következő elkövető talán odafent van, az emeleten,
vagy éppen a tévé előtt heverészik a nappalidban. Te viszont úgy teszel, mintha
ez veled, a te házadban, nem fordulhatna elő. Azt mondod magadnak, hogy te
védett vagy, mert ott élsz, ahol élsz, és az vagy, aki vagy.
Mert így sokkal könnyebb, nem igaz?”
Karakterek, az áldozatok
Tulajdonképpen alig akad a
könyvben valaki, aki nem áldozata valaminek.
Alex Cormier a gyermeke apjáé.
Josie Cormier a középiskolai klikkeké és önmagáé. Peter Houghton a középiskolai
menő gyerekeké. Peter szülei a megszokásé és a megelégedettségé, aztán a
gyermekük tettének áldozatai. Peter védője (és a családja) az ügyé. Patrick az
időé.
Igazából, ahogy egyre jobban
merültem bele a történetbe, egyre inkább szimpatizálni kezdtem a
tömeggyilkossal, ami valljuk be: frusztráló!
Alapvetően volt valami
unszimpatikus Josieban és volt valami szimpatikus Peterben… ami azért különös,
mert Josie az áldozat és Peter a tömeggyilkos. Mégis egy kockának hogyan
húzhatna a szíve a középiskolai menő lány felé? Hahaha… Sehogy! Legszívesebben
felpofoztam volna Josiet és ráordibáltam volna, hogy vallj! Vallja be mindent!
(Peternek meg legalább lehetőséget adtam volna a „szabadulásra”…) Ami
megdöbbentő volt számomra az Josie és Matt kapcsolatának mélysége… Komolyan
fájt értük a szívem, mert akármennyire is menő gyerekek és szemetek másokkal,
annyira mélyen szerették egymást. Tulajdonképpen a vége felé már inkább
sajnáltam, mint utáltam a lányt.
„Aznap” előtt, akkor és később
Igazából nem elég, hogy sok
szemszögű a sztori, mert élvezetes a nyomozó, a bíró, az ügyvéd, a gyilkos, a
kamaszlány gondolatait olvasni, de engem a legjobban a múlt kapott el. Volt
valami perverz kukucska-feelingje
annak, ahogy az egész szétesés felépül. Micsoda paradoxon! Pedig ez történik:
ki, mit, mikor és kivel tesz és ez hogyan tesz tönkre mindenkit. Persze Picoult
valahogyan belekeveri a terhességet, a szülést, a kisgyermekkel való
boldogulást a könyveibe – eddig 2
könyvéből kettőben is felbukkant… de nem áll ott meg. A kicsik felnőnek és
Aznap mindenki Sorsa összefonódik egy durva karmikus káoszban! A legjobban a
Későbbtől tartottam, amikor eter tárgyalása folyt… elítélik? Miért ne ítélnék
el? Bárcsak meghal(hat)na… BÁRCSAK AZ A HÜLYE ANGELA PHLUG odament volna
hozzá korábban egy francia óra után!
Nem szeretném újraolvasni a
történetet, de ez egy olyan könyv, amihez ha nem csinálsz magadnak egy szereplő
memót (aka. Ki kicsodát!), akkor nagyon csúnyán bele lehet zavarodni… Nekem
többször is sikerült, szóval javaslom a jegyzetelést!
Összességében tetszett, a maga
nemében különleges a sztori, és mivel tetszik az írónő stílusa is, tervezem,
hogy olvasok még tőle pár kegyetlenül realista történetet.
☆
Az
egyetemre menet a boldogság egyenletén gondolkozott. Nagy sikerének egyik
kulcsa (a megállapítás, miszerint B=Va/Vá, azaz a boldogság egyenlő a valóság
és a vágyak hányadosával) azon az univerzális igazságon alapul, hogy az
embernek mindig vannak vágyai, mindig számít valami jóra, mindig törekszik
afelé, ami meg fog történni. Vagyis a vágyak mindig valós számként jelennek
meg, hiszen nullával nem lehet osztani.
A
történtek fényében azonban meglehet, ezt a képletet át kell gondolni újra… A
matematika csak egy darabon kísérheti az embert, aztán mintha megállna a
tudomány.
☆
–
Miután nem vagyunk a bíróságon – mondta Alex kissé zavartan –, szeretném, ha
Alexnek szólítana.
Patrick
mosolygott. – Maga meg nyugodtan szólítson engem Kamehameha királyi
őfőméltóságának.
Alex
nem bírta visszafogni magát, és felkacagott.
– De
ha ez túl bonyolult, akkor a Patrick is megteszi.
☆
Peter
magasba emelte a dobozt, hogy mutassa, tud ám Superman repülni, ha ő úgy
akarja. Egy kéz nyúlt át feléjük a szomszéd sorból. Egy hosszú karú kamasz, aki
fordítva viselte a baseballsapkát, kikapta a dobozt Peter kezéből. – Hé,
takonypóc, tényleg akarod látni, hogy repül Superman?
Mielőtt
Peter felfogta volna, mit akar a nagyfiú, a kamasz már ki is nyitott egy
ablakot, és kivágta rajta Peter uzsonnás dobozát. Peter felállt, és nyújtogatta
a nyakát, hogy lásson valamit a hátsó ajtó üvegén át. A doboz a betonra
csapódva kinyílt, az alma a sárga elválasztó vonalon átgurult, aztán eltűnt egy
autó kereke alatt.
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
Fájt a többszörös tragédia. Nem éreztem teljesen megalapozottnak Josie tettét Mattel szemben... - bár az ellenérzéseit értettem, és a lövést rá lehet fogni az extrém helyzetre, mégsem győzött meg igazán a fordulat, és Josie-ról nem kaptunk híradást, csak hogy öt évett kapott???? - az anyja szerelmetes, folytatódik a család, hiányérzetem van. Amúgy nagyon lekötött a regény, csak mint szinte minden Jodi Picoult- regénynél - a végén túl sok a tragédia, ami valahogy kérdésessé teszi az egész regényt. Ami persze nyilván tudatos, de nekem kicsit sok....????
VálaszTörlésEmlékszem rá, hogy Josie-t nagyon utáltam; nem is értettem a tettei mögött lévő dolgokat, de az is lehet, hogy meg se próbáltam megérteni. Személyes véleményem szerint Josie igazi kis pszichopata zsarnok volt, aki önkényesen úgy döntött, hogy ki él, ki hal és ki lesz a balek...
TörlésAmúgy én is szeretem az írónőt, de félek tőlök, mert sosem sejtem, ki fog meghalni - aztán meglepődöm, ha senki. :))