Oldalak

2022. december 18., vasárnap

Gabrielle Zevin: Világépítők | Blogturné Klub könyvajánló

  

 

– Mi a játék – tárta szét a karját Marx. – A játék a holnap és a holnap és a holnap. A végtelen újjászületés, a végtelen megváltás lehetősége. A gondolat, hogy ha tovább játszol, nyerhetsz. Egy veszteség sem állandó, mert soha semmi sem állandó.

 




Két ​gyerek, egy kisfiú és egy kislány találkozik egy kórházban 1987-ben. A lány a leukémiában szenvedő nővérét látogatja meg, a fiú egy autóbalesetből épül fel. Közös témájuk, a videójátékok iránti rajongás – a bennük található lebilincselő világok, az izgalmas versenyek és a mindennapi élet bajai elől nyíló menekülési lehetőség – különös barátságot eredményez köztük. Mégis nyolc év telik el, mire ismét találkoznak, ám sorsuk innentől végleg összefonódik.

Sam és Sadie az egyetemi éveik alatt futnak össze újra egy zsúfolt metróállomáson. A lány a fiú kezébe nyom egy floppy lemezt, amin a legújabb játéka található, amit az MIT haladó játékfejlesztés szemináriumára készített. Samet lenyűgözi a program, és meggyőzi Sadie-t, hogy alapítsanak egy játékfejlesztő céget, hogy megvalósítsák az álmaikat: tervezzenek játékokat, amelyek világai megigézik és beszippantják a kor egyre népszerűbb szórakozási formájának szerelmeseit.

Hamarosan szupersztárok lesznek a területükön. A siker és a csillogás azonban nem várt kihívások elé állítja mindkettejüket.

Gabrielle Zevin varázslatos és meghitt regénye egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik a kreativitásukon keresztül keresik önmagukat, és introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit.

 

Könyv információk:

 

Eredeti mű:

Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow

Eredeti megjelenés éve: 2022

Magnólia, Budapest, 2022

512 oldal · puhatáblás ·

ISBN: 9789635980789 ·

Fordította: Varga Krisztina

WEBÁRUHÁZ

BELEOLVASÓ

MOLY

GOODREADS

(Az értékeléshez olvass tovább!       )

Miért figyeltem fel erre a könyvre?

 

Én tipikusan az az ember vagyok, aki a Windows régi labirintusos képernyővédőjével is órákig elvolt, ha nem volt más játék a láthatáron… És ahogy már emlegettem párszor a blogon, éveket töltöttem különféle online játékok (mmorpg-k) felületein, szóval képtelen vagyok kihagyni egy olyan regényt, amiben a főszereplők videojátékokat álmodnak meg, készítenek el.

Ráadásul nem csak a címe és a fülszövege megkapó a könyvnek, de káprázatos a borítója is. Sokkal, de sokkal szebb, mint a külföldiek - egyből megragadta a tekintetem. Le a kalappal a Coverist Studio és Faniszló Ádám előtt!

 

Szerintem…

 

Furcsa ez a történet… Valami egészen mást vártam, és nem igazán tudom eldönteni, hogy csalódott vagyok-e vagy sem, mert amit kaptam az végülis tetszett. Ez nem egy szerelmi történet, a regény egy pontján az egyik főszereplőnk, Sam Mazer (született: Samson Masur) azt mondja a másik főszereplővel, Sadie Green-nel való kapcsolatáról, hogy: „Ez több romantikánál. Ez barátság.” És én is így éreztem, nem volt köztük romantika, de mély szeretet és törődés kötötte őket össze akkor is, amikor eltávolodtak egymástól... Elszakíthatatlan kapcsolat volt Sadie és Sam között.

A két ifjú gamer fiatalkorukban barátkoznak össze, amikor Sadie a leukémiás testvéréhez jár be, Sam pedig egy borzalmas autóbalesetből lábadozik. Mindenki megdöbbenésére a szinte megnémult fiú egyből beszédbe elegyedik a játékszobába tévedő lánnyal, akivel szinte azonnal egy hullámhosszon vannak. A két zsenit egy keserű félreértés elsodorja egymástól, és egyetemistaként találnak újra egymásra, majd játékfejlesztőkként összeállva megalkotják az Icsigót, az első közös játékukat. A két kockát Sam legjobb barátja és lakótársa, Marx Watanabe menedzseli, akivel kiegészülve megállíthatatlanná válnak, és megszületik a Tisztességtelen Játékok cég. Az Icsigó sikeres játék, az elvonalba repíti a csapatot, akik mind újabb és újabb ötleteken agyalnak, mind újabb játékokat alkotnak egyedül vagy közösen.

 


Nagyon szerettem a gamer részét a regénynek. Szerettem Sadie és Sam megvalósítandó játékötleteléseiről olvasni, de arról is, amikor Sadie játékfejlesztő órára jár vagy a trió bármely tagja játszik valamivel. Bár van a regényben gameréletérzés, mégsem ez volt a hangsúlyos a történetben. Sokkal inkább arról szól, hogy az ilyen hihetetlenül zseniális, szárnyaló fantáziájú embereknek is meg kell küzdeniük a traumákkal, a megkülönböztetéssel, őket is érik csalódások vagy buknak bele a projektjeikbe. Az ő életük sem álomi, hiába képesek szinte álomszerű világokat alkotni a semmiből, hiszen ugyanúgy érhetik őket tragédiák, lehetnek ellenségeik, veszthetik el a bizalmukat másokban. Nagyon realista regény, és talán emiatt eléggé sikerült lehúznia magával… Sadie mélypontjai, Sam kórháztúrái és a lába miatt folyamatos fájdalma és Marx története eléggé lehozott az életről.

 

 

A Mapleworld indulásának tizedik évfordulója környékén Sam TED-előadást tartott Az utópia lehetősége a virtuális világokban címmel.

    – Mindannak ellenére, ami 2005. december 4-én a Tisztességtelen Játékoknál történt, és az ezt cáfoló egyéb bizonyítékok ellenére is azt mondom, nem elkerülhetetlen, hogy egy avatár képében a legrosszabb énünk elevenedjen meg. Amiben teljes erőmből hiszek – fejezte be –, nem más, mint hogy a virtuális világok erkölcsösebbek, igazságosabbak, haladóbbak, empatikusabbak és szükség esetén jobban alkalmazkodók lehetnek a valódi világnál. És ha lehetnek, miért ne legyenek?

 

 

Ez a regény tele van hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel, így néha a fellegekben jártunk, amikor a fiatalok sikereket értek el, aztán a mélybe zuhanás következett, amikor történt velük valami vagy nem futott be egyik-másik játékötletük. A legmélyebb pont számomra mindenképpen a Marxszal történtek voltak, de őszintén szólva számítottam rá. Ugyanakkor irtó jól fel volt vezetve a Mapleworlddel, Mazer polgármesterrel, és a kedvenc mellékszereplőim, Simon és Ant melegházasságával, majd annak az eltörlésével.

A könyv lényegében két szálon fut: Sadie és Sam életútját követjük, velük vagyunk jóban és rosszban, az ő gondolataikat olvassuk a legtöbbet, de nem csupán kettejük történeteiből épül fel a Világépítők! Számomra a regény egyik nagy erőssége az volt, hogy nem csupán az időben ugrottunk néha vissza, hogy fény derüljön az egyes karakterek múltjára vagy a fiatalkori traumákra, de néha az egyes főbb mellékszereplők is elbeszélhették a történetüket. Például imádtam Ant és Simon háttértörténetét, de szerettem Marx keserédes NPC-s részét is. Nagyon kreatívan, sokféle stílusban van elbeszélve a könyv, az egyik fejezetben – PIONEERS – például egy MMORPG-ben történő játékról olvashatunk.

 


Összességében

 

Komoly, megrázó történet, nem habkönnyű és nem romantikus. Az utolsó pillanatig olvasmányos volt, és azt mondhatom, hogy nagyon érdekes élmény volt Sadie-vel, Sammel és Marxszal tartani az életük egy szakaszán, de hiába volt játékfejlesztő cégük és hiába játszottak a történet alatt sok-sok órát különféle játékokkal, mégis valami nagyobb gamerélményt vártam a regénytől. 

Viszont odáig voltam az író bölcsességeiért, a jól elhelyezett gondolataiért. Szuper stílusa van Gabrielle Zevinnek, biztos, hogy fogok még tőle olvasni. (Például az Egy könyvmoly regényes élete című könyvet, ami ott vár a polcon.)

 

Értékelés: 4

 

BORÍTÓMUSTRA - külföldi borítók: 

 

 

Idézetek:

– A Zweisamkeit a magányosság, amit akkor is érzel, ha társaságban vagy. – Simon megfordult, és a férje szemébe nézett. – Mielőtt megismertelek, folyton ezt éreztem. Éreztem a családomnál, a barátaim közt, az összes pasimmal. Olyan gyakran éreztem, hogy azt hittem, ez az élet rendje. Az élet azt jelentette, hogy elfogadod, hogy alapvetően egyedül vagy. – Könnyes volt a szeme. – Tudom, hogy lehetetlen alak vagyok, és tudom, hogy téged nem érdekelnek sem a német szavak, se a házasság. Csak annyit mondhatok hát, hogy szeretlek, és köszönöm, hogy ennek ellenére hozzám jöttél.

Ha huszonkét évesen Marxnak volt bármi problémája, akkor leginkább azt lehetett említeni, hogy túl sok dologhoz és emberhez vonzódott. Kedvenc jelzője az „érdekes” volt. A világ csak úgy hemzsegett érdekes olvasnivalóval, érdekes színdarabokkal és filmekkel, érdekes játékokkal, érdekes ízű ételekkel és érdekes emberekkel, akikkel szexelni lehetett, vagy néha akár beléjük is szeretni. Marx számára ostobaságnak tűnt, hogy ne szeressen annyi mindent, amennyit csak tudott. Amikor Sadie megismerte őt, az első hónapokban, becsmérelte Sam előtt; úgy hívta: „A romantikus dilettáns.” De Marx számára a világ olyan volt, mint egy reggeli egy ázsiai ország ötcsillagos szállodájában – a bőség szinte elsöprő zavarával.

 

– […] De alapvetően lényegtelen vagy. Ha te nem lennél itt, hát lenne valaki más. A lovak szelídítője vagy. Egy NPC vagy, Marx.

    Az NPC olyan karakter, amely ott van a játékban, de a játékos nem tud játszani. Egy mesterséges intelligenciával előállított statiszta, amely változatosságot hoz a programozott világba. Az NPC lehet a legjobb barát, egy beszélő számítógép, szülő, szerető, robot, mogorva szakaszvezető vagy akár a főgonosz. Sam azonban ezt sértésnek szánta – amellett, hogy jelentéktelennek nevezett, azt mondja, unalmas vagy, és kiszámítható. De tény, hogy nincs játék NPC-k nélkül.

    – Nincs játék NPC-k nélkül – mondod neki. – Csak valami béna hős van, aki úgy bolyong, hogy nincs kivel beszélnie, és nincs mit tennie.

 

◈ ◈ ◈ ◈ ◈

Nem saját képek. Pinterest tábla: Világépítők by Gabrielle Zevin

Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow a GoodReadsen

◈ ◈ ◈ ◈ ◈ 


A Magnólia kiadó rögtön az indulása után elhozott nekünk néhány különleges könyvet, köztük Gabrielle Zevin regényét, a Világépítőket, mely egy különös párosról szól, akiket a videójátékok készítése köt össze. Ha te is kedvet kaptál a regényhez, akkor tarts bloggereinkkel, és játssz velünk a regény egy példányáért.

 

 

 

Nyereményjáték:

 

A Világépítőkben számos játékkal találkozhatunk, ezért mostani feladványunkkal is a videójátékok világába evezünk. Te kitalálod, hogy melyik játékból származnak a blogokon található képek?

 

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

 

  

a Rafflecopter giveaway

 

BLOGTURNÉ ÁLLOMÁSOK:

 

[BLOGTURNÉ KLUB]

12. 16. Olvasónapló

12. 18. Hagyjatok! Olvasok!

12. 20. Utószó

 

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése