Olyan rossz ez a reggel,
mint megírni egymás után tíz dolgozatot. Mint utolsónak beérni az iskolai
futóversenyen. Mint megenni egy poloskákból készült pörköltöt – sorolta
magában, és már majdnem ki is mondta, de anya arcán látta, hogy ez most nem
volna jó ötlet. Így csak csöndben kullogott mellette az iskola előtti
kanyarig.
|
❖
„El fogsz tűnni. Mint Anna macskája. Elrabolnak vagy köddé válsz.
Melyiknek örülnél jobban?” Végre nem kell suliba járni, mert kirándulni megy az osztály! Ám a
hatodikból páran egy ártatlannak tűnő tréfára készülnek: kiszöknek éjszaka az
erdőbe, és lepedőbe öltözve, kísértetként huhogva megijesztik két
osztálytársukat. Egy „igazi” kísértet közbelépésével azonban a kaland komolyra
fordul, és három gyereknek valóban nyoma vész az egykori remeteségben. A diákok
nem mernek szólni a kísérőtanároknak, hiszen tilosban járnak, inkább maguk
derítik ki, hova tűntek a többiek. Az osztályban leosztott szerepek
átértékelődnek, mert a sikerhez mindenkire szükség van. Az izgalmas éjszakai
kaland során azonban nemcsak az álkísértetről kerül le végül a csuklya, de
mindenkinek szembe kell néznie a saját félelmeivel is.
Könyv információk:
Eredeti megjelenés
éve: 2017
Pagony, Budapest, 2017
240 oldal ·
puhatáblás ·
ISBN: 9789634102779
|
(Az értékeléshez olvass tovább! ⇩ ⬇ ⇩ ⬇ ⇩ )
Miért olvastam el?
Tetszett az írónő másik könyve - Az
osztály vesztese -,
illetve ez a könyv is esélyes a 2017-es ifjúsági
irodalmi Merítés–díjra, ezért lemeóztam. :))
A történetről
Az alaptörténet egészen hétköznapi: egy osztály (a 6. b osztály) elmegy
táborozni az erdőbe 3 napra. Ki ne ment volna már osztálykirándulra életében?
Az olvasó Levivel találkozik először, aki nem érzi jól magát az
osztályközösségében - mindannyian
hallottunk már hasonlóról -, ezért nem akar menni, illetve kapott egy
fenyegető levelet is. (Ld.: a fülszöveg első néhány mondata.)
Nem is a történet az igazán érdekes szerintem, hanem az elmesélésének a
megoldása, ugyanis a könyv nem egy főszereplőt kísér végig a történet elejétől
a végéig, hanem a 6.b összes érdekesebb tagját megismerjük közelebbről. Levi
után egy picit Annával vagyunk és megismerjük a családi és iskolai
körülményeit, aztán Tomi következik, aki csak egy báb a Márk uralta bandában.
Tomi után Atival tartunk, aztán Márk, majd Móni következik... Jönnek és mennek
a központi szereplők, így haladunk előre a sztoriban: mindenkit kézen fogunk
egy pár oldal erejéig, majd mással megyünk tovább.
Hirtelen jött a gondolat, hogy eltűnni talán
mégsem lesz annyira rossz. Aki köddé válik, azt nem lehet kinevetni többé.
|
Szerintem…
Ez egy titokzatos, kicsit ijesztő történet, ami egy kísértet járta erdőről
és benne található remeteségről szól. Kis csapatunk néhány tagját elragadja egy
titokzatos, fehér csuklyás alak, akiről nem tudunk szinte semmit azon kívül,
hogy nagyon ötletes rejtélyeket (vagyis nyomokat) hagy hátra a fiataloknak.
Ahogy halad a sztori, úgy lesz egyre parásabb
a szitu, ugyanis egy szellemszerű alak tényleg elrabol néhány gyereket egy
sötét erdőben, ahol a fiatalok nem támaszkodhatnak a felnőttek segítségére vagy
a technikára... Jó ideig töprengtem azon, hogy vajon igazi-e a szellem, és ha
nem az, akkor ki lehet? Ha viszont mégis egy igazi remete szelleme kísért az
erdőben, akkor mi lesz az „elveszett” gyerekekkel? Ha az író nem egy ifjúsági
regényt szeretett volna írni, akkor ebből a történetből simán lehetett volna
egy horrorisztikus rémmesét kanyarítani!
Tetszett, hogy tényleg olyan, mintha egy osztályt ábrázolt volna, mert
egy átlagos osztályban mindig vannak „főszereplők” (vagy hangadók, ha úgy
tetszik) és vannak, akik csak növelik az osztálylétszámot, de igyekeznek nem
kiríni a tömegből. A főnök (itt: Márk, a hadvezér) elveszik a csicskásai (itt:
serege) nélkül és a háttérbe szorult, idáig irányítgatott bandatag bár szeretne
kitörni, mégis beparázik, ha egyedül kell dönteni valamiben. Nagyon megfogott
ez a két rész a történetből, mert itt éreztem azt, hogy az írónőnek sikerült
elkapnia a valóságot. Egyébként egyik gyerek se került közel hozzám, mégis
kedveltem az egész osztályt.
Szerettem olvasni, tanulságos történetnek tartom.
Összességében
Nincsenek időben ide-oda ugrálások, egyenesen haladunk előre és csak
akkor váltunk nézőpontot / központi karaktert, amikor a tovább haladáshoz
szükséges. Nagyon ötletesnek tartom ezt a megoldást - levett a lábamról -, mert lehetőségünk van több gyereket megismerni
ez által és nem akadunk el a történetben sem. Tetszett, hogy a könyv vége felé
haladva egyre borzongatóbb volt a csuklyás szellem miatt a könyv! A befejezése
kicsit lehetett volna jobb vagy izgalmasabb, ugyanis elég semmilyenre sikerült
egy ilyen frenetikus sztorihoz képest.
Különösen tetszett, hogy nagyon értékes gondolatokat fogalmaz meg szépen
és/vagy szomorúan. (Ld.: az idézeteket.)
Értékelés: 4,5
Ajánlom, ha…
…szereted az összetett, titokzatos
történeteket; ...kedveled, ha nem csupán egy vagy két szemszöget követve jutsz
el a megoldásig (vagy a könyv végéig); …szereted a tanulságos ifjúsági
regényeket-
Nem ajánlom, ha…
…nem szereted az erdőben
bolyongós / elveszős sztorikat, amikben gyerekek nyomoznak egymás után; …nem
bírod szellemeket; …nem kedveled a sokszereplős és/vagy váltott szemszögű
történeteket.
Kedvcsináló idézetek:
❖
Döntött. Nem megy vissza a szállásra. El fog tűnni. Mint múlt héten a
sajtos pogácsák a menzáról. Mint Anna macskája. És soha senki nem fogja többé
anyámasszony katonájának nevezni. Sem Márk, sem Ati, sem Zsiga bácsi. És apa
sem.
❖
Róla mindenki azt gondolta, hogy magának való. És aki magának való, az
igazából nem való senkinek…
❖
Pedig délután még örömmel játszott el a gondolattal: milyen lehetett a
remetéknek egyetlen szó nélkül kibírni? De akkor még nem jött rá arra, hogy a
némaságban nem az a legrosszabb, hogy te nem beszélhetsz. Annál sokkal-sokkal
szörnyűbb, hogy mások sem szólnak hozzád. Mintha nem is léteznél. Mintha eltűntél
volna.
❖❖❖❖❖
A képek a
Pinterest táblámról származnak:
❖❖❖❖❖
hűűű, ez jónak tűnik! :)
VálaszTörlés