2014. november 26., szerda



Fekete István: Vuk



„Öregapja vére van benne, ki első volt a nemzetségben. Vuk lesz a neve, mint az öregapjának – mondta. – Vuk, ami annyit jelent, hogy minden rókának félre kell állni az útból, ha vadászatra indul.”


Fülszöveg:
A rókalyuk folyosója tágabb lett, és a pitvaron túl, mint egy teknő, öblösödött a kamra, ahol halkan szuszogott a rókakölyök. A szőrös gomolyag mozogni kezdett, orra kutatva emelkedett a levegőbe…
„Vuk lesz a neve, mint öregapjának, ki első volt a nemzetségben. Vuk, ami annyit jelent, hogy minden rókának félre kell állni az útból, ha vadászatra indul.”
Az író igen népszerű állatmeséje a kisróka felnőtté válásáról szól; a rögös utat bejárva Vuk a Simabőrű Ember méltó ellenfele lesz.
A történetet, amelyet rajzfilmként szinte mindenki ismer, ezúttal az írói életművet megjelentető sorozat köteteként adjuk közre.
A rajzfilmváltozathoz tartozó könyv itt található: Rigó Béla: Vuk
A Corvin kiadásban (9736220001) megtalálható ifj. Fekete István „Vuk és a Simabőrűek” c. története is.
Eredeti megjelenés éve: 1965
Olvasott verzió:
Móra, Budapest, 1965
88 oldal · Illusztrálta: Csergezán Pál

Szerintem:
Igyekszem behozni azt az időt, amit iskolásként az informatikának és a programozásnak szenteltem, nem pedig az iskolai kötelezőknek. A legtöbbet nem olvastam, de volt, amit megnéztem filmen, mesében, színházban vagy beszereztem egy rövidített verziót.

A könyv könnyedén olvasható, végigrohan rajta az Olvasó és egyszerre fogyasztható. A cselekmény és a szereplők érdekesek, változatos érzelmi skálákat vált ki a sztori olvasás közben az emberből.

Én speciel néha kifejezetten utáltam… mindent, de főleg Fekete Istvánt. Néha meg elmerengtem azon, hogy Lutráról (x) és Csíről (x) is kéne olvasnom! Volt, hogy bőghetnékem volt, és előfordult az, hogy drukkoltam. Tényleg rövid, tényleg nem egy világmegváltó történet, de hatással van az Olvasóra.
 
Tetszettek a két oldalas, de egymáshoz kapcsolódó illusztrációk
Miért 3,5 pont?

A Simabőrű kegyetlen a komondorral, Fekete István kegyetlen a többi kutyával – én pedig egy olyan kutya gazdája vagyok, aki a régi macskáimtól dorombolni tanult, mert tudja, hogy elsősorban macskamániás vagyok (voltam), őt csak befogadtam. És ez a kutya megváltoztatott engem, ahogy én megváltoztattam a lelenc-életét. Nem bírom, ha a kutyák szenvednek egy könyvben…

Egyébként lehet azért hoztam össze a sajátommal a könyvet, mert mikor kidobta a gazdija és később összefutottunk vele egy év múltán kiderült, hogy Csufinak keresztelte el… aztán dobta ki… Itt van két kép az én drága 11 éves BOZONT nevű kutyámról, hát csúf ez?

Szívem szerint még kevesebbet adnék rá Karak miatt is, de Csergezán Pál illusztrációi annyira szépségesek, annyira emelték a történet és a kiadvány fényét, hogy másfél csillaggal felhozta az összpontszámot.

Értékelés: 3,5

Bővebben:
Miért olvasok Vukról?

Az Így szerettek ők 1-ben találkoztam Fekete István életével, de már hetekkel korábban is birizgált a dolog: sosem olvastam el tőle a Vukot… de tényleg! Egyszer sem.
 
Aztán találtam egy kihívást, ahova a már említett Nyáry Krisztián könyv mellé kell egy olyan könyvet elolvasni, amelynek az írója felbukkan valamelyik Így szerettek ők kötetben.  

Igazából rengeteg Fekete István maradt rám és jó lenne eladni őket, hogy valami szerető gazda polcát ékesítsék, de ez a röpke 88 oldalas illusztrált kiadás már az első pillanatban megragadta a figyelmemet. Nem bántam meg, hogy elolvastam, bár kivételesen a mesefilmet (az eredetit) ajánlom.

Sok évig csak annyit tudtam Vukról, amennyit a mese megmutatott belőle nekem – és boldog voltam vele! Megható, aranyos és megkedveli az ember a rókákat. A könyv fájdalmasabb és realistább talán, emiatt fáj. Kicsit utáljuk a gaz, ravasz vörösöket.

Abszolút megérte elolvasni mégis a könyv végéért az egészet, mert imádtam Vuk párra találását, ahogy végre révbe ér. Egyszerűen csodaszép a könyv befejezése!
 
Csodaszép, bár szomorú illusztráció
Mese, mese, de melyik?
Szeretem a számítógépes technológiát, a CGI-t és egyéb tervezőprogramok által machinált képvilágot. Mégsem tudtam rávenni magamat arra, hogy megnézzem az új rajzfilmet!
Vannak dolgok, amikből az eredetit hagyni kéne, ilyen szerintem a Vuk is! A képek szépek, hiába nem 3D…

Létezik a klasszikus 1981-es rajzfilm, amit szívből ajánlok akár a könyv helyett is, akár a gyereknek. Kedves, szerethető, vicces történet.
Vuk (port.hu / IMDb) előzetese

És létezik egy 2008-as verzió, ahol csúszik a modellezés és némely karakter arcától sírva ébrednek fel a gyerekek. (Legalábbis barátnőmnek volt pár heti rossz, rémálmos éjszakája tavaly - a négyévese és a Kis Vuk szerencsétlen kombinálása miatt.)
Kis Vuk (port.hu / IMDb) előzetese
 
Idézetek:
– Egyedül vagyok… kicsi vagyok… éhes vagyok… – vakogta halkan, aztán mind hangosabban: – Egyedül vagyok… kicsi vagyok… mit kell tennem? Éhes vagyok! – Ekkor egy mély hang kiáltott vissza a dombról, hol sötét volt, és nagy fenyők sóhajtoztak:
– Ki fia vagy odalent, kis vérem?
– Kag fia vagyok… és még kicsi vagyok. Segítsetek Vuknak, a kisrókának!

– Ni, a rókák! Mindenkinek megállt a falat a torkán. Az erdőőrök kapkodtak, felugráltak, de mindez felesleges volt, mert a rókák már messze jártak.
– Ki hitte volna, ki hitte volna? Hát ez nagy baj!
– Miért lenne nagy baj? – mondta az aratógazda.
– Mert ha a fővadász úr megtudja, hogy itt voltak a rókák, hát kitekeri a nyakunkat…
– Rókák? – mondta a gazda. – Hol voltak itt rókák? Látott itt valaki rókát? – és végignézett az aratónépen, akik nézéséből is értettek.
– Én nem láttam – mondta Beke Pista.
– Meg mi se – mondták a többiek.

– Így nehéz menni Vuknak – szuszogta.
– Hát hogyan szeretsz menni? – mosolygott Karak.
– Ha a fejem lefelé van – magyarázta –, nehéz a fejem. Úgy látszik…


♣ ♣ ♣ ♣ ♣
A rosszabb minőségű könyvből fotózott illusztrációk a sajátjaim, 
ahogy Bozont kutya képei is. :)

♣ ♣ ♣ ♣ ♣

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése