2015. január 12., hétfő



James Dashner: Tűzpróba (Útvesztő 2.)



„Az emberi faj jövőjének biztosítása minden más szempontot felülír. Minden egyes halál és minden egyes áldozat busásan megtérül, ha a végeredményt nézzük.”

Fülszöveg:
Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

Már a sorozat nyitókötetében sem volt éppen leányálom a rejtélyes Próbák első szakasza a gyilkos Útvesztőben. A Tisztás túlélői most újabb titokzatos kalandnak, még kegyetlenebb kísérletnek néznek elébe: vár rájuk a Tűzpróba. Az Útvesztő ugyancsak szenzációs bestsellerré lett folytatásában Thomasra és társaira újabb vérfagyasztó megpróbáltatások várnak. A Föld felszínét hatalmas napkitörések jórészt felperzselték, az emberiséget megtizedelte egy halálos vírus. A fiatalok megtudják, hogy ők is megfertőződtek, ám ha kiállnak egy újabb Próbát, meggyógyulhatnak. Kalandos útjuk során nyoma vész a csapat egyetlen lány tagjának, Teresának, és a fiúk elhatározzák, hogy felkutatják, még ha ez az életükbe kerül is. Halvány fogalmuk sincs róla, micsoda elképesztő veszélyek várnak rájuk…
James Dashner, a világszerte óriási sikert aratott Útvesztő-sorozat szerzője az egyik legnépszerűbb amerikai ifjúsági író. A trilógiának szánt sorozat köteteinek száma utóbb négyre nőtt, ahogy a Sziklás-hegységben élő szerző gyermekeinek száma is. Az Útvesztő és folytatása, a Tűzpróba írója amúgy nem nagy barátja a számoknak, pedig eredetileg könyvelőként dolgozott. Most viszont rendkívül hálás azért, hogy történetek írásából élhet, és úgy tartja, nála nagyobb mázlista kevés van a világon.

Eredeti mű: James Dashner: The Scorch Trials
Eredeti megjelenés éve: 2010
Cartaphilus, Budapest, 2014
414 oldal · ISBN: 9632663456 · Fordította: Havadi Krisztina

Szerintem:

A könyv befejezése után szépen letettem a könyvet, komótosan elpakoltam magam elől, aztán lefejeltem az asztallapot.
Ez mi a szösz volt?

A Tűzpróba rémesen nagy szívás. Annyira utálom a meleget, annyira sajnálom a fiúkat… akarok egy saját Berget, hogy kimenthessem őket. Mi a redves bökött jöhet itt még?! Nagyon félek a trilógia utolsó részétől…

Akárhányszor is gondoltam a könyvek olvasása vagy a film nézése közben arra, hogy Serpenyő (Frypan) haszontalan, az összes alkalmat szégyellem! Mea culpa, hogy nem hittem benned, Serpenyő! Mire mentünk volna nélküled!

Kedvenc hármasom Minho, Newt és Thomas - továbbra is ebben a sorrendben.

Értékelés: 4,5

Mi, mi, mi, mi??? (spoiler)
Gondok, avagy miért nem 5 csillagos a sztori?

Először is az a gondom, hogy nincs kedvenc csajom ebben a könyvben. Ki hallott már ilyet?! Posztapokaliptikus sztoriban vagyunk, tombol a világ vége, jó pár csajszi van a sztoriban, mindegyik keményebb, mint a kád széle, erre egyetlen enyhén szimpatikusat sem találtam!?


Másodszor az író szemernyi felemelőt sem csepegtetett a történetbe, minden kedvenc csak szenved és szenved. Komolyan a falnak mentem, annyira aggódtam már a fiúkért! Ráadásul még a szép jövőben se nagyon reménykedhetek számukra, hiszen ez egy posztapokaliptikus disztópia!

Harmadszor… Háromszor is majd meghaltam, mert elfelejtettem levegőt venni a cidritől, hogy el ne kapjon az ezüstgolyó…, a villám ne csapjon belém…, ne szeleteljenek fel rémes körtés lények…

Fájt a szívem Winstonért, fáj a szívem Jackért, de a végén amikor a teremtmények megmozdultak már mindenkiért fájt a szívem. És az a helyzet, hogy még egy könyv hátra van, szóval nem vagyok benne biztos, hogy ez volt a legdurvább…

Szeretem-lista

  • A szimmetriát (A és B csoport). 
  • Az illúziókat (a VESZETT bemutatója az elején a hullákkal). 
  • James Dashner elborult zsenialitását ezzel az egész rémes sivataggal és rettentő várossal. 
  • A sok csajt is bírtam, akkor is, ha nem szerettem őket. 
  • Végre tevékeny női főbb szereplőket prezentáltak mind Teresa, mind Brenda személyében.

A lelkem mélyén kicsit szerettem a sivatagi viharokat is. Kicsit szerettem a Buggyantakat, a furcsa kreatúrákat a könyv végén. Kicsit lenyűgözött a sötétben olvadó ezüstcseppes folyosó. Nagyon lenyűgözött a ház, ahol felébredtek és az elején Aris.

My MazeRunner Angol – Magyar Szótár

Igaz, hogy Amazon Cloudben meg van mind a 4 kötet hónapok óta, én azért megvártam a magyar kiadást. (Na, jó, elolvastam az előzményt ugyebár… és az utolsó résszel sem fogom megvárni a fordítást. Meg aztán tuti újra fogom olvasni, amint kézhez kapom!)

Mindenesetre, ha speciális szóhoz jutottam a könyvben, akkor később rákerestem az ebookban, hogy mi volt az eredeti szó. Persze az alapokra emlékszem, de elég sok szót hoztak be a fiúk is.


WICKED - VESZETT
Flare - Kitörés
shank - bökött
shuck (it) - bökd meg
crank - buggyant
Gladers - tisztársak
sticks - roppancsok
Rat Man - Patkányember
Flat Trans - Falkapu
(Flat Transportation – Falkapu Transzport)


klunk - plotty
Scorch - Perzseltföld
Gone - Elborult
Grievers - Siratók
The Bliss - Az Áldás
Underneath - Alant
Variables - Változók
Candidates - Jelöltek
beetle blade - késlégy
Swipe - Memóriatolvaj-kártya



Idézetek:
Most Newt kísérletezett az ajtó kinyitásával hasonló sikerrel.
– Zárva – mormogta, amikor végül feladta, tehetetlenül eresztette le a két karját, melyek ernyedten lógtak a teste mellett.
– Nem mondod, zsenikém?! – jegyezte meg Minho, miközben összefont izmos karján csak úgy dagadoztak az erek a feszültségtől. Thomas egy pillanatra azt gondolta, hogy látja is, ahogy a vér keresztülpumpálódik rajta. – Nem csoda, hogy Isaac Newtonról neveztek el, annyira lenyűgöző a gondolkodásod!

Kirázta a lepedőjét, aztán magára húzta, szorosan az arca köré tekerte és megkötötte az álla alatt, mint egy nénike a fejkendőjét. – Na, hogy nézek ki?
– Te vagy a legrondább bökött csaj, akit valaha láttam – válaszolta Minho. – Hálás köszönetet rebeghetsz az égieknek, hogy pasinak születtél.
– Köcce.

Ha valaki megpróbál megölni téged, vagy engem, vagy bárki mást közülünk, annak az egész csapattal kell szembenéznie, nem igaz?
– Milyen egy cukorfalat vagy – horkant fel Serpenyő. – Menj csak, és halj hősi halált Thomas mellett, ha ahhoz van kedved. Azt hiszem, én inkább elslisszolok, és élvezem az életet egy kis bűntudattal.

Végül mindig a Kitörés győz. Az ember elveszíti a logikáját, a józan ítélőképességét, az együttérzés képességét. Az emberi mivoltát.

– Néha eltöprengek – mormolta Thomas.
– Min töprengsz el?
– Azon, hogy számít-e hogy életben vagyunk. Hogy halottnak lenni nem lenne-e sokkal könnyebb.
– Kérlek. Egyetlen másodpercig sem vagyok hajlandó elhinni, hogy tényleg ezt gondolod.


☢☢☢☢☢
A képek a „Könyv – MazeRunner” nevű Pinterest táblámról származnak.
Különböző kiadások borítói a GoodReads-en!

☢☢☢☢☢

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése