2018. január 23., kedd



Chuck Wendig: Vészmadarak (Miriam Black 1.)



– És mondd csak, miért nem vesszük el a pénzét most, amikor még él?
– Azért, mert a még élő emberek nem örülnek neki, ha elszeded tőlük, ami az övék. A halottak ritkábban hívják rád a zsarukat.


Fülszöveg:
Miriam Black tudja, hogyan fogsz meghalni.
És ez pokollá teszi a hétköznapjait, különösen, mivel semmit sem tehet, hogy megakadályozza az előre látott több száz autóbalesetet, szívrohamot, szélütést vagy öngyilkosságot. Csak meg kell érintenie téged, és látja, hogyan és mikor kerül sor az utolsó pillanataidra.
Miriam már rég nem próbálja megmenteni az emberek életét, mivel azzal csak beteljesíti a végzetüket. De amikor Louis Darling felveszi a kamionjába, és megrázza a kezét, Miriam előre látja, hogy a férfit harminc nap múlva brutális módon meggyilkolják, miközben az ő nevét ejti ki a száján. Louis azért fog meghalni, mert találkozott vele, és a következő áldozat maga Miriam lesz. Bármivel próbálkozik, Louist nem tudja megmenteni. De ha életben akar maradni, mégis meg kell próbálnia.

Könyv információk:

Eredeti mű: Blackbirds
Eredeti megjelenés éve: 2012

Fumax, Budapest, 2016
300 oldal · puhatáblás ·
ISBN: 9786155514586 ·
Fordította: Rusznyák Csaba
Sorozat:

2. Halálmadarak
3. The Cormorant
4. Thunderbird
5. The Raptor & the Wren
6. Vultures (2019)
(nem befejezett)
(Az értékeléshez olvass tovább!     )

Miért olvastam el?
A felfigyelés a könyvre egyszerű volt - ÚRISTEN, LÁTTÁTOK AZT A BORÍTÓT?! -, mert imádom a kiadót, bejön a borító és nagyon jó a fülszöveg.  Röppent is a kívánságlistámra azonnal. Ezek után megkaptam a szülinapomra a bestie-jeimtől, és ha már megkaptam, elolvastam! ;)

A történetről…

Kapunk egy szakadt farmeres, fehér pólós, Marlborot szívó és masszívan vedelő platina szőke csajt, aki úgy káromkodik, mint egy kocsis… és mindenkinek látja a hálát, akihez csak hozzáér. A halál idejét és helyét bejegyzi a fekete noteszébe, aztán amikor eljön az ideje, elbattyog a helyszínre és kizsebeli a halottakat. Mi történik, ha belefut egy borzasztó kínzásos halálba? Amiben olyasvalakit kínoznak, akit kedvel?


– A picsába. Te aztán szereted hallani a saját hangodat, mi?
– Igen. – Miriam tényleg szereti.
– Hazug vagy. Egy mocskos szájú hazug.
– Anyám mindig azt mondta, úgy beszélek, akár egy tengerész. Nem afféle tengerre, cimborák értelemben, hanem amolyan így bassza meg és úgy a picsába módon. És igen, egy hazug disznó vagyok. Csak úgy nő az a koszos orrom.

  
Szerintem…

Nálam a történet nagyon kihúzta a gyufát azzal, hogy a főszereplő, Miriam borzalmasan mocskos szájú! Sajnos háklis vagyok az ilyesmire, viszont a történet? FANTASZTIKUS! Akár filmen, akár könyvben, de én imádom az ilyen halállal kapcsolatos, misztikus sztorikat. Tetszett, hogy Miriam arra építette fel az életét, hogy kizsebeli a halottait, már ha persze lehet életnek nevezni azt a stoppolós, folyton csóró, rettenetesen útszéli életstílust, amit a nő űz.

Nem tetszettek a túlságosan naturalisztikusra megírt leíró részek, de mégis jónak tartom az író stílusát, mert ennyi borzalmas ilyen jól felépíteni és megírni – na, az a nem semmi! Miriam karaktere abszolút megbotránkoztató, mégis kedveltem. Elsőre megdöbbentett, hogy minden egyes emberből a legrosszabbat feltételezi, hogy könnyedén odadobja magát másoknak, de jó ember. Próbálkozott mások megmentésével, de a piros lufit eregető kisfiú története bárkit taccsra vágott volna. Miriam nem egy példakép. A szája mocskos, könnyedén mutogatja magát, illetve rémesen egészségtelen az egész életvitele, de a vedelésen, a bagózáson, a kósza kettyintéseken, a verekedéseken túl bírtam őt.

           A cselekményt nagyon megdobta, hogy nem csak Miriam történetét ismerjük meg lineárisan előrehaladva, hanem az író feldobta a történetet egy-két interjúval, illetve néhány közjátékkal, amik által kicsit oldalra pillantva megismertünk másokat. Némelyik ember sztorija annyira ütős, hogy utána le kellett tennem a könyvet egy kis időre. 
           Mások meg szimplán betegek...

Összességében

Szerintem Miriam egy mocskos szájú, züllött, kiábrándult, ledér és elhasznált nőszemély – egy full(os) antihős, aki könnyedén osztja az észt és a kegyeit, és túlságosan naturalisztikusan fogalmaz (pl.: f*sz, sz*rás, h*nyás, b*szás, satöbbi.). És csíptem őt, mégis csíptem! Túl sok mindent látott, túl nagyot esett pofára, nincs semmije és senkije. Motelről motelre, kamionról kamionra él, semmi nem köti az élőkhöz – és én imádtam, hogy ebbe a mocskos, békés életébe belekavart ez a néhány emberke.
Micsoda szuper ÉS beteg történet, bár néhol sok(k) volt.

Abszolút legkirályosabb side story: 
Harriet története (256. oldal). Reakcióm: Azt… a… k****! 

Értékelés: 4

Ajánlom azoknak, …
…akiket nem zavar a folyamatos trágárság a történetekben; …, akik szeretik a halottakkal, illetve a halállal kapcsolatos sztorikat; …akik bírják a beteg történeteket, karaktereket és nem lesznek rosszul a véresebb hentelős részektől.

Kedvcsináló idézetek:
– Mennyi az idő?
– Fél tíz. Tíz. Vállvonás.
– Te most komolyan azt mondtad, vállvonás, ahelyett, hogy tényleg megvontad volna a vállad?
– Rettenetes ember vagyok – jelenti ki. – Szörnyű kis semmirekellő. Borzalmas gondolataim vannak, és borzalmas dolgokat teszek. Káromkodom, iszom, dohányzom. Lényegében tele van a szám és a fejem szarral, és folyamatosan kifelé csurog belőlem… – mint egy rakás féreg, gondolja. – És neked erre semmi szükséged. Louis, te tényleg remek fickó vagy. Egy jó ember. Nem akarsz velem lenni. Csak téged is elborít majd az a szar. Az én szarom. Az én problémáim, az én érzelmeim, az én mindenem. Olyan vagyok, akár egy fejedre borított szennyvizes vödör. Menj, keress egy kedves lányt. Valakit egy szép nyári ruhában. Valakit, aki kisebb rutinnal használja az anya, fasz, baszott és picsa szavakat.
– Mit mondasz egy nőnek, akinek két monoklija van? – kérdezi Miriam.
– Semmit, már kétszer elmondtad neki – válaszolja csípőből.
– A feketerigók viszont menő madarak. A legtöbb mitológiában a halált szimbolizálják. Azt mondják, a feketerigók lélekvezetők. Olyanok, mint a verebek, elvileg segítenek a lelkeknek eljutni az élők világából a holtakéba. – Egy vékony hang legbelül mondani akar valamit, de Miriam elhallgattatja. – Másrészt viszont a feketerigó teljes neve az, hogy közönséges feketerigó, és hát ez a közönséges dolog azért mégsem hangzik túl jól.

☠☠☠☠☠
Képgyűjtemény a Pinteresten: Miriam Black series
BLACKBIRDS (#1) kiadások borítói a GoodReads-en!
☠☠☠☠☠



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése