2014. szeptember 26., péntek



Mary E. Pearson: Az imádott Jenna Fox


„Attól, hogy hiszünk benne, még nem válik létezővé valami.”


Fülszöveg:
Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

A 17 éves Jenna Fox felépülőben van egy borzalmas balesetből, amelynek következtében egy éven át kómában feküdt. A balesetet megelőző életéből semmire sem emlékszik. Szülei átadják neki a családi videótárat, s a filmek láttán előtörnek az emlékképek. Csakhogy felmerül benne a kétség: a saját emlékeiről van-e szó? És miért nem hajlandó beszélni vele a balesetről a család egyetlen tagja sem? Jenna kíváncsisága egyre fokozódik, miközben rájön, hogy hazugságok hálójában vergődik. Ki kell derítenie az igazságot, bármi áron…
Eredeti mű: Mary E. Pearson: The Adoration of Jenna Fox / Eredeti megjelenés éve: 2008
Ciceró, Budapest, 2011 / 352 oldal · ISBN: 9789635397365 · Fordította: Németh Anikó Annamária

Szerintem:

(Még egy elkaszált sorozat…)

Bár nem rajongok különösebben a sci-fi könyvekért, nagyon megfogott ez a puzzle mintás borító! Igazából 1-1 pont a javára és ellene, hiszen a disztópiákat meg szeretem – ennyit a Moly.hu-s címkéiről.

A könyv izgalmas, olvasmányos és érdekes dolgokkal foglalkozik. Nem tudom, hogy miért disztópia, inkább sci-fi. Összességében értem, hogy miért nem kapták fel az olvasók, de sajnálom, hogy nem fogják folytatni a történet kiadását. Még két és fél részes a Jenna Fox krónikái sorozat: 1.5 The Rotten Beast, 2. The Fox Inheritance és 3. Fox Forever. Szerencsére ez egy teljesen önálló kötet, amit nem szükséges folytatni, de akkor is… biztos tetszene a Jenna Fox univerzumba tartozó többi könyv is.

Érdekes könyv, izgalmas dolgokat boncolgat, de az egész téma lányosnak hat – pedig a sci-fi fiús műfaj, lássuk be. (Bár remélem, ez elkezd megváltozni főleg a Cinder és folytatásai kiadatása miatt. Imádom az újra feldolgozott tündérmeséket és tetszik ez a sci-fi elképzelés!)

VIGYÁZAT! Nem éreztem benne a disztópiát, kicsit inkább utópisztikus ezzel a kék szupergéllel a sztori! Szerencsére megbocsátható félrevezetés, mert enélkül is élvezhető a könyv!
Értékelés: 4

Bővebben - robotok, Déjà vu-k és spoilerek:
Déjà vu-m volt

Egészen hamar eszembe jutott az egyik kedvenc sci-fi filmem – A.I. – Mesterséges értelem (imdb) -, ami hasonló történetű, bár ott Davidnek hívják az utánpótlásgyereket, akit Haley Joel Osment játszik el. Egyébként egy nagyon jó, de rettentően szomorú történet. Megint kedvem támadt megkeresi a Kék Tündért…

Többszörös ez a Déjà vu nálam, ugyanis ismét egy Ciceró által kiadott könyvet olvasok, amiben a női főszereplő autóbalesetet szenvedett… (és „meghalt”, de azért mi csak olvassuk a halála után vele történteket)!

Kiszámíthatóság

Kb. a könyv ötödénél tudtam már, hogy mi Jenna anyjának a csodája… de azért még így is roppant módon érdekelt, hogy miként bukik le a család. Igazából az egymáshoz viszonyulások nagyon durvák a könyvben - szerintem nálunk épp a nagyim lenne az, aki kiviteleztetné ezt a dolgot velem. Mennyin múlik a szeretet? Hány százaléktól lennék Én?
Nem találtam el 100%-ig, hogy mi a baj az általunk megismert Jenna Fox-szal, bár az is megbocsátható lett volna. Amiket nem tudtam megbocsátani a könyvnek:

  • Mi az az aureus-járvány? Miért és mitől kezdik el felmondani a szolgálatot a testrészek? Elbírtam volna viselni némi orvosi bla-blát ez ügyben.
  • Mitől üres Dane? Mi a baja és mit akart Jennától? Egészen az utolsó sorig vártam valami magyarázatot.
  • Miért csak Ethan halála után született meg a lányuk??

A szereplőkről

Nagyon megszerettem ezt a cseppet sem tökéletes, 17 éves, szőke hajú és kék szemű Jenna Foxot. Bírtam a nagymamáját, a szüleit, a barátait, a szomszédját. Eleinte csak barátkoztam a sztorival és senkit sem értettem meg, de a legjobban Lily elutasító magatartása irritált. Ugyanakkor ő tűnt a legerősebb szereplőnek és nem akartam utálni – volt egy olyan érzésem, ha megértem, már nem is fogom… Így lett!
Nagyon erősen hat az érzelmekre a könyv, éjszaka olvastam a végét és majdnem elsírtam magam. Furcsa, nehéz témákat boncolgat – lélekről, szülői elengedésről, családi kapcsolatokról, emberségről, barátságról és rengeteg bonyolult dologról. Könnyedén szoktam ítéletet mondani Jennához képest, aki egy-egy szó meghatározásáról órákig-napokig mereng. Tetszett, jó az írásmód!

Allys története – ingyen, angolul, itt!

Fülszöveg:

Presenting a new original science fiction story, “The Rotten Beast,” by author Mary E. Pearson, which takes place in the same near-future world of The Jenna Fox Chronicles.

In “The Rotten Beast,” a sixteen-year-old girl named Allys, living in a near future version of the U.S., is vehemently opposed to the way scientists are meddling with human and artificial life. In fact, she blames such scientific overreaching for the illness which is killing her. When she awakens one day to find that her parents have gone against her wishes and had an illegal operation performed to save her life and restore her body, she is furious and must come to terms with this new chance at life, which she didn’t ask for and didn’t think she wanted.

Mary E. Pearson: The Rotten Beast – egy 1,5. rész, ami Allys újraszületéséről szól. Bevallom, hogy ez igazán jó elgondolás volt az írónőtől, mert Allys egy igazán érdekes karakter. Én bírtam, hogy küzd egy célért, amiben hisz – annak ellenére is, hogy mi lenne a számára jó. Lebénult, elvesztette a végtagjait, haldoklik és mégis hisz abban, hogy rendszabályozni kell a gél felhasználását.
Másfelől viszont azzal, hogy illegálissá tették őt is, befogták a száját. Igazán tökös dolog volt a szüleitől, hogy a rájuk bízott információt egészen máshogy, a lányuk akarata ellenére, teljesen másképpen használták fel!
Ez a rövid történet arról szól, hogy mire ébred fel 11 hónappal a „halála” után Allys és hogy képes lesz-e feldolgozni és megbocsátani, amit vele tettek a szülők. Hogy micsoda The Rotten Beast, azt nem árulom el!

 <Értékelés: 4>
Idézetek:

Miféle világban tértem magamhoz? Milyen rémálom az, amiben most élek? Miért kötelességem azt tenni, amire anya utasít, még akkor is, ha égető szükségem lenne arra, hogy valami mást tegyek?


Erősségeim? Ez könnyű. Nem vagyok haragtartó. Nehéz persze haragot tartani, ha az ember nem is emlékszik a sérelmeire.
A gyengéim? A feledékenység talán túlságosan enyhe kifejezés erre. Legyen valami más, ami könnyebben értelmezhető.


Apa leroskad a székre. Előrehajol, ujjai hegyét az arcába és a fejbőrébe mélyeszti.
– Én tudom. Száz százalékig ember vagy.
– Honnan tudhatod ilyen biztosan?
– Orvos vagyok, Jenna. És tudós is.

❀ ❀ ❀ ❀
A képek a „Könyv – Jenna Fox” nevű Pinterest táblámról származnak.
Különböző kiadások borítói a GoodReads-en!

❀ ❀ ❀ ❀

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése