„Ádám
a teremtés óta folyvást csak más és más alakban jelent meg, de alapjában
ugyanazon gyarló féreg maradt a még gyarlóbb Évával oldalán.”
- Madách Imre
Fülszöveg:
✮
Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
A tizenöt színből álló
költemény első három színe (I. A mennyekben, II. A Paradicsomban, III. A
Paradicsomból kiűzetve) és az utolsó szín (XV. A Paradicsomból kiűzve) keretbe
foglalják a köztük lévő tizenegyet. Ezért az első három és az utolsó színre Keretszínekként
vagy Biblikus színekként, míg a közrefogott tizenegy színre Történeti
színekként szokás utalni.
A Tragédia színeiben Madách (a
lírai hős, Ádám, illetve kalauza, Lucifer szemén keresztül) végigvezet a
biblikus és földi világtörténelem művészi szándékai szerint kiemelt és
értelmezett „nagy pillanatain”, s látnia kell: az emberiség kiemelkedő alakjai
új meg új eszmékkel, hanyatló s megújuló erkölcsi felbuzdulással küzdenek az
emberiség tökéletesedéséért, a jobb sorsért, az mégis bukásból bukásba hanyatlik.
A földi történelem vége pedig magának a Földnek és egyúttal lakóinak teljes
tönkremenetele. Látomásai hatására Ádám úgy dönt, nem érdemes az életre és
már-már eldobja azt magától; társa, a gyermekük megfoganását megjelentő Éva
szavára, valamint az Úr biztatására úgy dönt – bár továbbra is kételyek
mardossák – vállalja a küzdelmet, amit az egyes ember és az egész emberiség
sorsának beteljesítése jelent.
✮
Eredeti megjelenés éve: 1862
Olvasott
kiadás: Szépirodalmi, Budapest, 1956 / 268
oldal
✮
✮
Ha megkérdezik tőlem, hogy
melyik volt a kedvenc kötelezőm, akkor egyből rávágom, hogy Az ember
tragédiája. Sajnos csupán maroknyi ismerősöm érti meg, hiszen olvasta és
szintén szerette – a legtöbben hasonló ellenszenvvel viseltetnek iránta, mint
általában a kötelezők iránt. Muszáj
könyv, jah, muszáj utálni!
Tudom, hogy nem hangzik jól, de
az egyetlen emészthető és szívfacsaróan szép kötelező, ami csak eszembe jut…
Persze, nem emlékszem túl sokra, csak a keserű szájízre, ami utánuk maradt a
számban…
Titok - a
kedvenc részem az, amikor a Tudóssal beszélnek a 12. színben és Lucifer beszól
egy pajzánt:
„Nagyon vénűl az ember, hogyha már
Lombikhoz tér, midőn organizál.”
Persze több hasonló
perverz poén is fellelhető a műben, ha valaki nem csupán a száraz-szánalmas „Ádám és Éva luv4ever” –sztorit figyeli,
keresi.
Az ember tragédiáját ennyi év
múltán is előveszem, átmerengem és sokadszor is szépségesnek, vigasztalónak,
humorosnak találom. A színek zseniálisan kitaláltak, jól elhelyezettek (már
amelyik, persze), a sorsok, amelyekbe Ádám és Éva élete beleszövődik érdekes. A
kedvenceim mégis azok, ahol Lucifer beszél, szónokol, humorizál… Szeretem!
Értékelés: 5
Az egyes színek röviden:
✮
Mindig friss szemmel igyekszem
olvasni, pedig pont tudom, hogy mikor írja bele magát az író – például a
megcsalós asszonynál. Most roppant gonosz leszek és kissé kifigurázom a kedvencem,
mert így tartja kedvem. Leszögezném, hogy a könyvön érződik, férfi írta – a Nő
szíve hűlt ki a korok során, a Nőnek nem volt elég már csupán a szerelem.
Viszont Ádám utazgatott egy „baráttal” ezer éveken át, míg a másik szintén
almába harapó átszenvedte az életeket…
Ádám: papucsállatka,
míg Éva számomra egy egyre elégedetlenebb dög.
Mire tanít ez a könyv?
1) Pofa
be, harapd az almát és sprint a másik fához.
2) Egy nőnek csak ideig-óráig
elég, ha Ádámja mellett Évának érezheti magát… aztán hamarosan új Ádámot keres
magának.
Egyiptom
– Ádám, mint Fáraó
Mit tanít? A rabszolgáknak kell
az úr.
Athén
– Ádám, mint Miltiádész
Mit tanít? Az úr ne legyen
szolga. (Továbbá ha nincs otthon a macska, cincognak az egerek.)
Egyébként szeretem ezt a színt,
mert ugye szeretem a görög (és római) több istenhitet, mitológiát.
Róma
– Ádám, mint Sergiolus
Agyalágyult hedonisták színe,
akik nem tudják: mi a pajzán dal és hogy a hullákat nem kéne csókolgatni. <számomra felesleges szín>
Konstantinápoly
– Ádám, mint Tankréd
Mire tanít? Ha a szerelem
bekopog Ádámhoz, akkor az eldob minden keresztet, bezzeg Éva!
Szeretem ezt a
színt, de nem csak a boszorkányok miatt, hanem mert haláli, ahogy Helene fel
akarja szedni Lucifert!
Prága
– Ádám, mint Kepler
Mire tanít? Hiába a szerelem,
Éva mégis félrelépett. Nem is értem miért, talán unalomból vagy megfelelni
vágyásból.
Párizs
– Ádám, mint Danton
Zagyva rész, két Évával és egy
elég béna (értsd: férfiatlan, töketlen) Ádámmal.
Prága
– Ádám, mint Kepler
A második párgai színt szeretem
nagyon, mert izgalmas dolgokról beszélget Kepler a tanítvánnyal. Ez olyan szín,
amit néha fel-fellapozgatok átolvasni.
London
– Ádám, mint öregedő önmaga
Itt már Éva nem érzi az
ősidőktől való vonzást Ádámhoz, ami miatt újra és újra összekerülnek a korok
során. Éva kifejezetten elutasító, ugyanakkor pénzhajhász. Ez a szín a
legérdekesebb társadalomkritikai szemszögből.
Jövő
vagy Pokol, ahogy tetszik – Ádám, mint öregedő önmaga
Egy posztapokaliptikus
jövőképben állunk és egy okoska tudóssal beszélgetünk a jelenről. Jó kis
sci-fi, mi? Igazából imádom ezt a színt is, szintén újraolvasós jelenetekkel
teli. Ugyanakkor kicsit emlékeztetett Az
emlékek őre című könyvre a gyerekekkel kapcsolatos rész.
Az
Űr - Ádám, mint öregedő önmaga
Tipikusan az a szituáció, amire
azt szokás mondani, hogy „Aki hülye, az haljon meg.” – de szegény Lucifer hiába
próbálkozik és hiába súg komisz dolgokat Ádám fülébe, elszámolta magát.
A
Jövő jégsivataga – Ádám, mint öregedő önmaga
Mi a helyzet a világvége utáni
időkkel? Lucifer megmutatja Ádám, hogy igazán kétségbe ejtse és az végre meg
akarja ölni önmagát.
Lucifer nyer, Ádám
öngyilkosságra készül, de az örök Nő közbeszól! Hasonló a történet kezdetéhez,
megint szóhoz jut az Úr és dalol az Angyalok kara. Vége.
Érdekesség - Antikvár kiadások:
✮
Igazából nagyon szeretem a szép
borítókat, de ha lehetőségem van egy keményborítós, antikvár példányt
beszerezni a könyvből, akkor könnyű szívvel cserélem le a meglévő új kiadást!
Idén több könyvvel is
szerencsém volt! Amelyikről már írtam a blogon, azoknál zárójelben ott a blogos
link. Sikerült beszereznem innen-onnan keményborítós és meglehetősen idős
példányban: Philip Pullman: Északi fény (blog),
Lois Lowry: Az emlékek őre (x),
Jane Austen: A mansfieldi kastély, Charlotte Brontë: Villette, Jane Austen: A
klastrom titka, Jane Austen: Meggyőző érvek, Emily Brontë: Üvöltő szelek és Charlotte
Brontë: A lowoodi árva & Jane Eyre (x).
Link a versenyhez - és itt szavazzatok rám: LINK! :) |
Aki szeretne az enyémhez
hasonló antikvár kiadásra szert tenni, megveheti az Antikvarium.hu-n: Az
ember tragédiája keresés eredményeit itt érhetitek el, itt pedig Madách
Imre további műveit. Nekem ez a verzió van meg (többek között): Madách
Imre: Az ember tragédiája, Szépirodalmi
kiadó 1956. Ez a kiadás Waldapfel József tanulmányával indít és bár
többször, többféle kiadását is olvastam a könyvnek – ez az első, ahol
találkoztam ezzel a bevezetéssel.
Idézetek:
✮
Ha Herculesnek ereje hiányzik,
Ha Proteusként nem
változhatunk,
S egy megvetett rab, kínos hét
után
Oly órát élvez, millyet
hasztalan
Ohajt ura. – Vagy a gyönyör
csak egy
Ital viz-é hát a
meglankadottnak,
S annak halál, ki habjaiba dűl?
- Ádám, 6. szín
✮
Míg létez az anyag,
Mindaddig áll az én hatalmam
is,
Tagadásul, mely véle harcban
áll.
S míg emberszív van, míg eszmél
az agy,
S fennálló rend a vágynak gátat
ír,
Szintén fog élni a
szellemvilágban
Tagadásul költészet és nagy
eszme.
- Lucifer, 11. szín
✮
Az
emberkebel
Korlátot
kíván, fél a végtelentől,
Belterjében
veszt, hogyha szétterül;
Ragaszkodik
a múlthoz és jövőhöz;
Félek,
nem lelkesűl a nagyvilágért,
Mint
a szülők sírjáért lelkesült.
- Ádám, 12. szín
✮
Miért
is kezdtem emberrel nagyot,
Ki
sárból, napsugárból összegyúrva
Tudásra
törpe, és vakságra nagy.
- Lucifer, 15. szín
✮✮✮✮
A képek
a „Random
Pictures For My Blog” nevű Pinterest táblámról származnak.
A könyv a MEK-en is elérhető.
A könyv a MEK-en is elérhető.
✮✮✮✮
Bár így tanítanák a színeket, mint ahogy te most bemutattad. :D Könnyebben ment volna a tanulás. :)
VálaszTörlésAz én tanárom így lesarkította, nem véletlenül imádtam az irodalom órákat :) Köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy tetszik! :D
Törlés