2015. május 18., hétfő



Terry Pratchett: Mort (HALÁL alsorozat 1.) (Korongvilág 4.)



„– De hát maga a Halál – felelte Mort. – Maga embereket öl!
Én? Méghogy ölök?, kérdezte a Halál sértetten. Dehogyis! Az emberek meghalnak, de az az ő dolguk. Én csak onnantól veszem át őket. Végtére is, átkozottul ostobának tűnne egy olyan világ, ahol az embereket megölik, és mégsem halnak meg, nem?
– Hát, de… – felelte Mort kétkedve.”


Fülszöveg:
A Halál előbb-utóbb mindenkiért eljön a Korongvilágon. És Mortért egy olyan ajánlattal jön el, amelyet a fiatalember nem utasíthat vissza. (Szó szerint nem utasíthatja vissza, mert a meghalás nem feltétele az alkunak). Igazából egy meglehetősen jó ajánlatról van szó. Mortnak a Halál inasaként ingyen szállás és ellátás jár. Használhatja a céges lovat. És egyáltalán nem kell majd szabadságot kivennie a családtagok temetésére. De az ifjú Mort az egyértelmű előnyök ellenére szép lassan felfedezi, hogy komoly hátulütői is vannak annak, ha az ember a Kaszásnak dolgozik… mert a tökéletes állás könnyen az ember szerelmi életének gyilkosává válhat.
Eredeti mű: Terry Pratchett: Mort
Eredeti megjelenés éve: 1987
312 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789633950098 · Fordította: Farkas Veronika

Szerintem:
Nem tudom, miért nem olvastam előbb! Talán a borító… nekem nem igazán jönnek be Josh Kirby borítófestményei. Túl… fiús? Nem tudom, mindenesetre ahányszor a kezembe vettem egy kötetet, mindig elvette a kedvemet a borító. Sajnálom! Tévedtem! Nem szabadna a külcsín alapján ítélnem.

Furcsán kezdődött a történet, néha kifejezetten fárasztó volt! De a történetben váratlanul felbukkanó baromságok nagyon tetszettek, aztán hamar letehetetlenül izgalmassá vált a cselekmény! Nincsen elnagyolva, tényleg rengeteg apróság van benne, ami nem tartozik a cselekményhez, csak feldobja, színesíti a részeket! Picit komor-picit szomorkás, néha zsibbasztó, de szórakoztató mű. Kíváncsi vagyok erre az alsorozatra, aztán jöhet a többi Korongvilág történet!

Kedvenc szereplő: a Halál!

Kedvenc rész: Tulajdonképpen minden rész a Halál főszereplésével és a reinkarnációs bérletű apát. A könyv végét is imádtam.

Értékelés: 5

Bővebben:
Korongvilág – Miért éppen Mort?

Először is az érdeklődőknek - egy nagyon jó gyűjtést találtam róla egy régebbi molyos Merítésben. (< IDE > kattintva odajutsz.) 
(Innen származik: terrypratchett.hu)
Szóval a Korongvilág univerzumában RENGETEG alsorozat és könyv van. Nagyon nehéz elnavigálni közöttük, nem véletlenül készítettek. Az író folyamatosan írta a Korongvilág-sztorikat, angolul az utolsó a 41. lett volna, amelynek a kiadását 2015-re tervezték. Ki tudja mi lesz belőle, most, hogy Terry Pratchett elballagott a Halállal…

Magyarul eddig 29 részt fordítottak le, némelyiket újrafordították. Például ezt a könyvet is, ami a korábbi magyar nyelven kiadott Cherubion-féle kiadástól NAGYON eltér. Más nevek, más helyek… de nekem nagyon tetszett! 
A Halál alsorozat mellett végül egyszerű okok miatt döntöttem: a témája a halál! A másik, ami érdekelt volna egy illusztrált kötet, ami Magyarországon SZÖVEGESEN jelent meg. Komolyan… Faust Erik a címe és még él bennem a remény, hogy egyszer azt is újrafordítják az illusztrációval együtt. Mindenesetre a stílus, a történet és a karakterek miatt megváltozott a véleményem: mégis érdekelnek a Korongvilág történetek! Előbb a Halál, aztán a Széltoló vagy a Boszorkányok alsorozata… és a többi… és a többi! Fantasztikus világ, haláli szereplőkkel!

Bár nagyon szerettem Mort butaságait, Ysabell makacsságát és a leendő királynő allűrjeit, de én nagyon drukkoltam azért, hogy ÍGY érjen véget a történet. A befejezéssel 100%-ig elégedett voltam. Alfred számomra furcsa karakter, nem is nagyon sikerült megkedvelnem – de tényleg. DURVA volt a vége felé, az elején még kedveltem úgy ahogy… no, ez elmúlt a könyv végére.


„Mortnak eszébe jutott a metszet a nagymamája kalendáriumában a vetési időpontok és a holdfázisok között, amely nem volt más, mint Az Halál, az Nagy Igazságosztó, Ki Eljövend Mindenkiért. Százszor is megnézte, amikor a betűket tanulta. Feleilyen mély benyomást sem tett volna rá, ha tisztában lett volna vele, hogy azt a lángot fújó lovat, amin a jelenség lovagol, Cukinak hívják.”

  

Mit tudtunk meg a Halálról?

Ø  Van egy Cuki nevű lova.
Ø  Meg egy Alfred nevű komornyikja.
Ø  Az örökbefogadott leányáról, Ysabellről nem is beszélve…
Ø  Unja a banánt… nagyon.
Ø  Szereti a cicákat!
Ø  Képes berúgni. (IMÁDTAM azt a részt!)
Ø Kiskapitálisban beszél. Ami eleinte idegesített, aztán megszoktam-megszerettem.
Ø  Kékszemű, a csontjai sárgásak, a járása gördülékeny és igen, kaszája is van!
Ø  Éppen válságban van, de majd kiderül a könyvben, hogy meg sikerül-e oldania…
Idézetek:
Kellene egy szó arra a mikroszkopikus méretű reményre, amelyet az ember nem mer táplálni, nehogy a puszta beismerésétől eltűnjön, mint amikor egy fotont próbálunk megnézni. Az ilyen reményeket csak oldalvást lehet megközelíteni, csak mellettük lehet elnézni és elsétálni, miközben arra vár az ember, hogy elég naggyá váljanak ahhoz, hogy szembe tudjanak nézni a világgal.

Kinyitották a főkönyvet.
Hosszasan bámulták.
Majd Mort megkérdezte: – Mit jelentenek ezek a szimbólumok?
– Sodomia non sapiens – felelte Albert félhangosan.
– És az mit jelent?
– Azt, hogy csesződjek meg, ha tudom.
– Ez varázslónyelven volt, igaz? – kérdezte Mort.

Mort úgy képzelte, hogy a Halál kézírása vagy gótikus lesz, vagy olyan szögletes, mint a sírkövek, de a halál alaposan elmerült a grafológiában, mielőtt kiválasztott volna egy stílust, és végül egy olyan kézírás mellett döntött, amelyik kiegyensúlyozott, stabil személyiségről árulkodik.

Elvégre a Halált nem szokták ott marasztalni sehol, hogy még egy történetet hadd meséljenek el neki, és nem szokták hátba veregetni azzal, hogy „Van még időd egy gyors felesre, öreg haver, nem kell annyira rohannod”, és nem szokták meghívni tekézni, hogy utána még egy kleccsi gyorsétterembe is beugorjanak, és… Mortba belehasított az a váratlan, rettenetes megérzés, hogy valószínűleg a Halál lehet a legmagányosabb teremtmény az egész univerzumban. A Teremtés hatalmas bulijában ő az, aki mindig a konyhában van.

☠☠☠☠☠
Képgyűjtemény a Pinteresten: Korongvilág.
Különböző MORT kiadások borítói a GoodReads-en!

☠☠☠☠☠

4 megjegyzés:

  1. Hű, egyszer én is elkezdtem ezt a könyvet olvasni, de én elakadtam vele, annyira nem jött be... igaz, hogy akkor még csak olyan 14-15 éves voltam. Emlékszem, bátyám azt mondta, hogy a többi könyv csak egyre jobb lesz. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, az elején engemet sem kötött le... :D Ilyenkor jók a kihívások - juszt is elolvastam és a történet is belendült. :))

      Törlés
    2. Ha egyszer olyan hangulatban leszek, hogy fantasyt olvasnék, lehet, hogy teszek vele még egy próbát. :)

      Törlés
    3. En pont 14-15 evesen voltam nagyon-nagy fan. :) A boszorkanyok voltak a nagy kedvenceim, de persze a Halalt is szerettem (ki nem). Szeltolo kicsit kevesbe jon be, de ugy alapjaraton minden konyve tetszett. Viszont mar vagy 10 eve nem olvastam tole semmit.. Kivancsi vagyok, most hogy tetszene.

      Törlés