2019. szeptember 27., péntek



Böszörményi Gyula: Lúzer ​Rádió, Budapest! (Lúzer Rádió I.) | BTK ajánló


Alcím: A Béla-irtó hadművelet


Olga nyanya ekkor ismét meglendítette a botját, és gumis végét apa mellkasának bökte, méghozzá olyan erővel, hogy az én ropi alkatú nemzőm majdnem a karjaimba zuhant.
– Csak annyit mondanék, hogy én NAGYON szeretem a csendet! – bugyborékolta teste legmélyéből a szomszéd. – Annyira szeretem, hogy ölni is képes vagyok egy kis csendért! Annyira szeretem, hogy tán már öltem is érte!


Fülszöveg:
v
Marcel 13 éves, mikor a családjával a „Nyócker” színes, zajos, rémisztően forgatagos világába költözik. Mikor a vén bérház padlásán rátalál Volna-K-ra, az ősi rádió adó-vevőre, ötlete támad: félelmeit, örömeit, gondolatait mind az éterbe küldi, miközben az elhagyatott templom titkát is megfejti. A Lúzer rádió az Égigérő fű, a Keménykalap és Krumpliorr és a Szeleburdi család sokak által szeretett világába repíti el az olvasót.

Könyv információk:

Eredeti megjelenés éve: 2012
Könyvmolyképző, Szeged, 2014
216 oldal · keménytáblás ·
ISBN: 9789639492790 ·
Illusztrálta: Szőnyi Gergely
Sorozat:
Lúzer Rádió, Budapest! II.
Lúzer Rádió, Budapest! III.
Lúzer Rádió, Kehida! IV.
Lúzer Rádió, Budapest! V.
(befejezett)
(Az értékeléshez olvass tovább!       )

Miért olvastam el?
Az egyik évadban úgy esett, hogy a színházunk készített ebből a történetből egy musicalt – OFF: aminek a premierjére el is jött gyermekkorom kedvenc írója is, akivel dedikáltattam az általa jegyzett kedvenc Gergő-könyvem -, de akkortájt nem éreztem késztetést a Lúzer rádió, Budapest! elolvasására. A színdarabot többször megnéztem, de nekem túl szeleburdi volt. Persze azért csak kíváncsi voltam arra, hogy miből lett a musical, így azonnal igent mondtam a retro turnéra.

A történetről…

Vidéki kiscsalád – apa, anya meg a három gyerkőc – kisállatostul felszambázik a budapesti Nyóckerbe lakni. Apuka bátyja szerez nekik kecót is, apukának munkát is, így a csőd szélén álló kis család meghúzza magát a Kiss József u. 2/A-ban, és igyekszik igazi budapestivé válni! Főszereplőnk, Mark (született: Marcel) a házuk felderítése közben talál egy adóvevőt, majd egy saját rádiósávot is, és belevág a Lúzer rádióba. Elmeséli, hogy jutottak fel vidékről a fővárosba, mesél az édesapja új munkájáról egy állatszépészeti gyógyközpontban, megemlíti a multikulti szomszédságot, elregéli, hogy a háztömbök közé el van rejtve egy templom, és még sok más sztorit megoszt a Kukec család mindennapjairól a „hallgatókkal”.
(Mindegyik illusztráció a könyvből származik, és SZŐNYI GERGELY munkája!)

Szerintem…

Nagyon eredeti, hogy kiskamasz főszereplőnk egy rádióban meséli el a vele történt dolgokat az olvasóknak. Mark stílusa néha szívderítő, máskor hagy némi kívánni valót maga után, de összességében üdítő a sok szlenggel együtt is. „Hullacsend és zombiszag!”, „Csőcsumicsá!” és „Minden ezererrel hálidéj, surmókáim (…)!” felkiáltások tömkelege ömlik ránk a Lúzer rádióból, és ezekből is látszik, hogy micsoda beszélőkét álmodott meg az író a kissrácnak.

Eleinte csak ömlik ránk a rengeteg információ a Kukec családról. Megtudjuk, hogy az anyuka próbál igazi józsefvárosi nő lenni, ezért plázázással meg női önmegvalósítással próbálkozik, miközben állatorvos férje próbál nem idegbajt kapni az új munkahelyén, ahol óraszám nem történik vele semmi... (Spoiler: Egy állatszépészeti gyógyközpontba ritkán engednek be beteg állatot, így majd belehal az unalomba.) Marknak van két lánytestvére, akiket nagyon bírtam, bár ég és föld a különbség közöttük. Monyó egy kamaszlány, aki éppen a vámpíros-darkos korszakát éli, miközben igazi Alkonyat és Edward imádó, míg Pet egy hisztis törpe, akinek mindene Shrek, és ki nem állhatja Monyó imádottját. (Annyira csodás az a rész, amikor próbálják kidekorálni a közös szobájukat! Szerencsére ez a musicalben is benne volt.)
Ehhez a csapathoz csatlakozik be Slambuc, akivel Mark összetűzésbe kerül, majd segít a fiúnak kiírtani az alcímben is szereplő Bélát a családja életéből. Itt válik a történet igazán izgalmassá, hiszen két gyerkőc hogy is vehetné fel a kesztyűt egy babonás alkoholistával szemben?


Anya és Monyó a nagyszobában Doktor House-nak hódol, akit a nővérem azért imád, mert „olyan természetesen tud szemét lenni”, anya meg azért, mert „a borostás arc valójában érző szívet takar” (szerintem meg anya nem teljesen van képben, ha az emberi szervek elhelyezkedéséről van szó).


Szóval a sztori pöpec, bár néha tényleg túl van tolva Mark szövege – hogy Slambuc helyesírásáról ne ejtsek egy szót se… -, de mit érdemes még megemlítenem a könyv kapcsán? Nos, a frenetikus illusztrációt és a kiadás kreatív stílusát!


Egyszerűen odáig vagyok Szőnyi Gergely rajzaiért, nem is tudok a történethez jobban illő illusztrációt elképzelni. A könyv pedig Mark stílusához illő egyedi, szeleburdi betűtípusban íródott, vagyis olyanban, hogy elhiszem olvasás közben, hogy ez a kicsit lökött gyerkőc magyarázza a sztorijait nekem. Az már más, hogy fárasztó volt olvasni, mert hozzá vagyok szokva a talpas betűkhöz olvasás közben…

Összességében

So-so történet. Abszolút nem érzem magam a célcsoportba tartozónak, de mégis élmény volt olvasni ezt a „havermentési eksönt”. Érdekes stílusban íródott, de nagyon jópofák a benne szereplő hasonlatok és szófordulatok. Könnyed olvasmány, elég szórakoztató, és iszonyatosan olvastatja magát a regény. Tetszett, hogy nem csak a Béla-irtásról szólt (mint a musical), hanem jobban megismertük a Kukec család vonzáskörzetébe tartozókat. (Gondolok itt a Nándormányokra, a kínai szomszédokra, Olga nyanyára. Kukesz szereplését kifejezetten keveselltem!)

Értékelés: 4

Kedvenc részek: poszterharc, zsarolólevél, kínai ajándékok, Guszti bá felbukkanásai
Kedvenc hasonlatok:
„Fel vagyok dobva, mint népünnepélyen a keménykalap.”
„Nektek be merem vallani, kedves nem-hallgatóim: úgy ver a majré, mint suli előtt felejtett napközist a jégeső.” 

Kedvcsináló idézetek:
v
– A néni ebbe ne szóljon bele! – bömbölte Guszti bá. – A néni csak várja szépen a nyugdíjas postást, ahogy az a néni korához illik, és legyen nagyon csendes a néni!
v
– Először fel akarta vásárolni az egész játékboltot, aztán hamburgert és kólát, végül zselével nyakon öntött műfagyit követelt – mesélte anya elkeseredetten. – Miután megmondtam neki, hogy ilyen önpusztító, egészségtelen dolgokra nekünk nem telik, kijelentette: amint betölti a tizenhatot, bosszúból jelentkezni fog a Való Világba, és akkor aztán szégyenkezhetünk miatta.
– Az erkölcsi érzéke legalább még működik – vigasztalta apa a hitvesét, (…).
v
– Sosem leszek igazi pesti nő!
– Naná! – kunkorodott elő a szobájából zombirajongó nővérem.
– Előtanulmányok nélkül tuti nem! Hallgass rám, anyu: az életmódváltásra tudományosan kell felkészülni! Azt hiszed, én talán egyenesen Bella Swan nyaki ütőeréből szívtam a menő darkosságomat?
– Á dehogy! – motyogtam közbe, mert ezt a magas labdát képtelenség volt kihagyni. – Te már előtte is totál sötét voltál, nővérkém.

v v v v v
A képek a Pinterest táblámról származnak:
v v v v v


A Blogturné Klub és a Könyvmolyképző Kiadó őszi retro turnéjában Budapest hírhedt VIII. kerületébe kalauzolunk Titeket. Tartsatok bloggereinkkel Józsefvárosba, és ismerjétek meg a csendes vidékről a zajos fővárosba költöző Kukec családot. Fedezzétek fel Marcellal a szomszédságot és hallgassátok a Lúzer rádiót! Ne feledjétek, a turné végén egy szerencsés olvasó meg is nyerheti a könyvet a Könyvmolyképző kiadó jóvoltából!



Nyereményjáték:

Mivel Marcel elég sokat nyomoz a történetben, úgy gondoltuk, hogy mostani játékunk is nyomozósdi lesz. Az a feladatotok, hogy megkeressétek az egyes állomásokon elrejtett szavakat/neveket, és azokat a Blogturné Klub oldalán található keresztrejtvénybe beírva kitaláljátok, hogy melyik szóra gondoltunk! A dobozba csak a MEGFEJTÉST kell beírnotok!

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő emailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


ÁLLOMÁSLISTA:

09.29. - Spirit Bliss Sárga könyves út
10.01. - Hagyjatok! Olvasok! (extra)
10.03. - Könyv és más
10.05. - Könyvvilág
10.07. - Spirit Bliss Sárga könyves út (extra)


2 megjegyzés:

  1. Megkérdeztük a szerzőt az egyik dedikálásán, akkor ő azt mondta, hogy tervez még Lúzer kötetet, van is egy karácsonyi történet a fejében; és egyáltalán nem tekintette lezártnak. ;)

    VálaszTörlés