2017. december 27., szerda



Diana Wynne Jones: A ​vándorló palota (Palota 1.)



– Nem vagyok kíváncsi! – tiltakozott Sophie. – Csak az a szoba…!
– De igen, kíváncsi vagy – csóválta a fejét Howl. – Egy borzasztóan kíváncsi, szörnyen akaratos, elképesztően tiszta öregasszony. Uralkodj magadon! Csak gyötörsz itt mindannyiunkat.


Fülszöveg:
Ingary földjén, ahol a hétmérföldes csizmák és a láthatatlanná tévő köpenyek tényleg léteznek, Sophie Hatter felhívja magára a Puszták Boszorkányának figyelmét, aki átkot szór a lányra. Sophie-nak nem marad más választása, mint hogy az egyetlen helyre menjen, ahol segítséget kaphat Howl varázsló vándorló palotájába. Ám Howlról azt híresztelik, hogy megeszi a fiatal lányok szívét és kiszívja a lelküket. 
A regény alapján Hayao Miyazaki készített Oscar-díjas animációs filmet.

Könyv információk:

Eredeti mű: Howl's Moving Castle
Eredeti megjelenés éve: 1986
Pongrác, Budapest, 2010
322 oldal · keménytáblás ·
ISBN: 9789638857545 ·
Fordította: Laukó Viktória
A Palota-sorozat részei:

2. Az égi palota
3. A másik palota
 (befejezett)
(Az értékeléshez olvass tovább!     )

Miért olvastam el?
Rengetegszer láttam már az anime verziót - és IMÁDOM -, ezért kapva kaptam az alkalmon, amikor Jeffi, a Lapról - lapra bloggere felajánlotta, hogy kölcsönadja a teljes trilógiát.

A regényről röviden:

A főszereplőnk egy fiatal lány, Sophie, aki az édesapja halála a mostohaanyja, Fanny mellett kezd el tanonckodni a családi kalapüzletben. Nem különösebben szereti, ám különös érzéke van a kalapkészítéshez. Édestestvére, Lettie cukrász tanonc lesz, míg féltestvérük, Martha a Folding-völgyben élő boszorkány tanonca lesz. Aztán egy nap feltűnik a Puszták Boszorkánya és megátkozza a fiatal lányt, akiből emiatt egy öreg banya lesz... Természetesen fel kell szívódnia otthonról, és hol bújhatna el jobban, mint a rémes mágusnál, Howlnál?

A könyv nagyobb élményt nyújt?

Mint általában, most is többet ad a könyv, ezért szerintem minden anime rajongónak el kellene egyszer olvasnia. A történet jóval több szálon fut, mint amennyit meganimésítettek, ilyen extra szál például a lánytestvérek tanonckodása körüli hercehurca, illetve ilyen Howl származásának a története! Sophie is egészen más a könyvben, de én így is nagyon kedveltem ő plusz Howl szerelmi problémái miatt sokkal közelebb került a szívemhez kettejük barátsága! Valahogy teljesebbek, igazibbak lettek, pedig továbbra is elég elvarázsolt ez az egész történet számomra! De talán éppen ez a jó, hiszen egy vándorló palotában játszódik az egész mese, amit egy tűzdémon hajt!


Apropó, a kedvenc tűzdémonom, Calficer is jóval szerethetőbb és viccesebb volt így. Egész jó kis benyögései vannak a könyvben! Egyébként Sophie egy nagyon elfogadó természetű lány, de a könyvben elképesztően bizalmatlan és kifejezetten rosszakat gondol Howlról! Amúgy hiába vagyok felnőtt, fel-felnevettem Sophie takarításmániáján és Howl ragaszkodásán a disznóóljához. Viccesek ezek mindannyian, de mivel ismertem a történetet nagyjából, ezért néha bolondnak tartottam Sophie kutakodását, gonoszkodó nyomozását Howl után…

Összességében

Fantasztikus élmény volt elolvasni Diana Wynne Jones 1986-ban írt remekművét még akkor is, ha teljesen más élményt nyújt, mint az animált verzió. Sophie sokkal szerethetőbb, Howl sokkal összetettebb – és úgy általában sokrétűbb a sztori! Maga a történet egy lendületes stílusban megírt, néhány óra alatt kiolvasható történet, de nagyon jó kikapcsolódás. (Főleg, ha az ember utána nekiáll az anime verziónak is! :)) Ez az egyetlen Hamupipőke + Szépség és a szörnyeteg hibrid feldolgozás, amit eddig ismerek, de remélem, hogy még találok pár hozzá hasonlót.
Tetszett a könyv, nagyon szerettem olvasni, szuper volt a sok extra rész. (Pl.: a Rivendell-szál) ...és csak vigyorogni tudtam, mire a végére értem! *.* (Habár a vége sokkal szebb, mint az animéjé.)

Értékelés: 5

Folytatás?
Egyszer biztos folytatni fogom, de mivel önmagában is megáll a lábán Howl és Shopie története, így nem érzem sürgetőnek a következő kötet elolvasását. (Bár Jeffi várja vissza a könyveit, szóval…)

ANIME feldolgozás: A vándorló palota (2004)

Az anime kiskorom óta az egyik kedvencem, így minden meseimádónak szívből ajánlom. Aranyos, kalandos, humoros és szépen megrajzolt történet, tökéletes kikapcsolódás, akárcsak a regényverziója!

Adaptáció: 5/3 ☆☆☆


Adaptációnak nem a legjobb, mert utólag belegondolva több pontban eltér a könyv és az anime, de a változtatások mellett szól, hogy például a Puszták Boszorkánya esetében jobb az animált verzió. (Reklám helye: Mijazaki Hajao összes animéjét érdemes megnézni, ha tetszett ez a rendezése, mert fergeteges dolgokat alkotott a pasi!)
Előzetes:

Kedvcsináló idézetek:
– Ezek a varázslók! Mintha csak ők lehetnének náthásak az egész világon! No, itt vagyok, mit akarsz? – kérdezte, miután végigbicegett a Howl hálószobájában lévő piszkos szőnyegen.
– Meghalok az unalomtól – nyöszörögte szívfacsaróan a varázsló. – Vagy talán egyszerűen csak meghalok.
– Akkor még elfoglaltabb voltál, mint gondoltam – vonta föl a szemöldökét Howl. – Mert amikor tegnap egy pillanatra elfordítottam a tekintetem Lettie kedves arcától, megesküdtem volna, hogy a te hosszú orrodat láttam kikandikálni a sarok mögül.
– Mrs. Fairfax régóta a családunk barátja. Honnan kellett volna tudnom, hogy te is épp arra jársz?
– Megsúgják az ösztöneid, Sophie, ne is tagadd. Senki és semmi nincs biztonságban tőled. Ha az óceán közepén udvarolnék egy jéghegyen élő lánynak, lefogadom, hogy előbb-utóbb seprűháton jelennél meg a fejem fölött. Valójában csalódtam volna benned, ha nem látlak tegnap.
– Menj aludni, te bolond! – hallatszott Calcifer álmos hangja. – Részeg vagy.
– Ki, én? – háborgott Howl. – Biztosíthatlak benneteket, barátaim, hogy tökéletesen józan vagyok! – Feltápászkodott, és megpróbált büszke léptekkel felvonulni az emeletre. Kezével folyamatosan a falat kereste, mintha attól félne, hogy ha nem ér hozzá, az elszelel. A szobája ajtaja viszont kifogott rajta. – Micsoda jó kis hazugság volt ez! – dicsérte meg magát, majd nekiment a falnak.

☽☽☾☾
A képek a Pinterest táblámról származnak:
Howl's Moving Castle borítók a GoodReadsen.
☽☽☾☾


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése