2020. szeptember 26., szombat



Jason Segel & Kirsten Miller: Otherworld | Blogturné Klub ajánló

  

 

− A Másvilág célja olyan életforma volt, amihez nem juthatott hozzá a játékos a valóságban – mondja. – Szörnyekkel küzdhet meg, új tájakat fedezhet fel, kincset gyűjthet, szexelhet. Akár csincsillafarmot is alapíthat, ha épp ez a mániája. Minden rajta múlik. A Másvilág a menedékemmé vált. Azzá lettem ott, akivé lenni akartam. Felszabadított.

 




Másvilág szinte észrevétlenül ejt csapdába. Olyan élvezetekben részesít, amelyekben nem lehet részünk a való életben, vagy mert nem megengedettek, tiltottak, vagy azért, mert nincs merszünk a kipróbálásukhoz. Aki egyszer ebbe belekóstolt, soha többé nem akar lemondani róla. Itt nincsenek korlátok, megszorítások. A játékba belépő valamennyi érzékszervét elárasztják az addig elvetendő ingerek: lát, hall, tapint, szagol és ízlel. Itt nincsenek törvények, megszegni való szabályok. Ezért ejt rabul és tesz megszállottá a Másvilág nevű virtuális valóság. És aki egyszer megízleli, nem akarja majd abbahagyni, mert ez egy tökéletes világ! A tizennyolc éves Simon azonban rájön, hogy egyeseknek valójában ez a vég. Mikor a Másvilág rabul ejti a számára kedves lányt, Katet, rögtön elhatározza, hogy megpróbálja megmenteni őt. De közben olyan titkok tárulnak fel előtte, amelyeken már az emberiség sorsa is múlhat. Vajon Simon képes lesz kiszabadítani barátnőjét? És mit tehet, hogy megállítsa a katasztrófát?


Könyv információk:

 

Eredeti mű: Otherworld

Eredeti megjelenés éve: 2017

 

Maxim, Szeged, 2020

352 oldal · puhatáblás

ISBN: 9789634992219

Fordította: Béresi Csilla

Trilógia:

1. Otherworld

2. Otherearth

3. OtherLife

(befejezett)

VEDD MEG!

OLVASS BELE!

MOLY / GOODREADS

(Az értékeléshez olvass tovább!       )

Miért figyeltem fel a könyvre?

 

Ahogy a Ready Player One ajánlóm alatt kifejtettem, a pánikbetegségem miatt jó időre beköltöztem egy MMO-ba én is, aminek Second Life volt* a neve. (*Oké, ma is Second Life a neve.) Persze akkoriban még nem volt VR felszerelés ezekhez, amit nem is bánok, mert ki tudja, hogy sikerült-e volna visszatérnem akkor is a valóságba… Eléggé addiktívak ezek a „játékot”/virtuális életek, de emiatt is imádom, amikor egy-egy író alternatív valóságokról, virtuális világokról vagy MMO(RPG)-kkel kapcsolatos dolgokról ír. Erre a könyvre is emiatt figyeltem fel (pedig az egyik írója amúgy az Így jártam anyátokkal Marshallja, ami szintén felkeltette volna a figyelmem csak később)!  

 


Szerintem…

 

Habár nem lett akkora szerelem nálam, mint a feljebb említett RP1, tetszett, hogy a regény 80-85%-át az itteni virtuális valóságban, a Másvilágban töltik a karakterek, ami sajnos a korábban olvasott Káprázat című regénynél nem volt így. Szerintem, ha egy író kitalál egy virtuális valóság központú sztorit, akkor a regény legalább háromnegyede játszódjon a megálmodott világán belül, hogy az olvasó minél jobban megismerhesse azt. Szerencsére mostani regényünk írópárosa egészen aprólékosan álmodta meg a Másvilágot és a benne élőket! Van kezdőpont, karakter kialakító menü, a játék rengeteg szektorra oszlik, amelyeket különféle lelkületű és gondolkodású Elementálok irányítanak, és amelyekben eltérő rémségek várnak a „látogatókra”. Akadnak benne elmét elzsongító káprázatok, brutális gladiátorharcra kényszerítő helyiek, elvadult állatok és Szörnyek, emberhúsra éhező hibridek és megzakkant látogatók.

 


ENYHE SPOILER a következő bekezdésben:

A Másvilág elsőre fantasztikusnak tűnt számomra, de aztán rá kellett jönnöm olvasás közben, hogy köze sincs a cuki MMORPGkhez, amikhez én szoktam. Az ezzel játszó kétezer teszterből ez az open world világ a lehető legrosszabbat hozta ki, és itt kalandozni olyan, mintha az emberiség szörnyű oldalát bemutató múzeumban járkálnánk, ahol előttünk falják vagy ölik meg egymást mások. Van, aki nonstop pajzánkodásra vágyik, míg mások véres vadászatokra, pusztakezes vagy kardos harcokra vágynak. Akad hely, ahol az a cél, hogy minél több pénzed legyen, és a „szomszédaid” fölé kerekedj a vagyonoddal.  

 

 

A való világba visszatérve újfent eltompulok, süket és vak leszek. Eddig több mint tizenhét órát tartózkodtam a Másvilágban, és nincs az az isten, akinek a kedvéért otthagynám. Mondanom sem kell, persze, hogy ez a világ abban a pillanatban az életemre tört, ahogy betettem oda a lábam. Eszement dolgokkal találkoztam. Volt ott minden: lavina, villámcsapás, futóhomok meg valami mutáns jegesmedve, amit egy szál tőrrel és a puszta két kezemmel ejtettem el, majd daraboltam fel.

 

 

Mindazonáltal imádtam a különféle szektorokban kóricálni Simonnal (E/1), aki egyébként egy szimpatikus főszereplő. Picit elvetemült, ha a valóságbéli viselt dolgait nézzük vagy a rossz kapcsolatát a szüleivel, de összességében bírtam őt. Ahogy azt is, hogy megpróbált mindent megtenni azért, hogy rájöjjön, mi ütött fiatalkori legjobb barátjába, Katbe. Szeretem, amikor egy abszolút „nem hős srác” megpróbálja tűzön-vízen át megmenteni a (többnyire viszonzatlan) szerelmét annak ellenére, hogy ez akár az életébe is kerülhet – és Simon éppen ilyen karakter!

 

A történet izgalmas a bezártságszindrómában szenvedő betegektől elkezdve a furcsa összeesküvéseken át a Milo Yolkin által megálmodott és újjáélesztett virtuális világig. Nem sodró lendületű sztori, akadnak benne üresjáratok, de ezeket megbocsátottam neki a szuper világfelépítésű Másvilág és a valóságban történő csavarok miatt.

 


Összességében

 

Olvastam már jobbat a témában, de ettől függetlenül elég izgalmas és érdekes történet volt. Csíptem Simont (a maga fura háttérsztorijával) és a titokzatos Busarát, aki lépten-nyomon felbukkant a sztoriban, de csak a végére állt össze, hogy hol is van az ő helye az egész kavarodásban. Akit nem sikerült megkedvelnem az Kat, pedig az egész sztori arról szólt, hogy Simon őt kajtatja ebben a beteges, eltorzult virtuális valóságban. Mondjuk imádtam ebben a világban barangolni, és megismerkedni a furcsábbnál furcsább helyiekkel, Elementálokkal és Gyermekekkel, ezért nem bántam, hogy körbejártuk a lány nyomában a Másvilág szektorait!

Figyelmeztetés: hamvasabb lelkeknek nem ajánlom, néha egészen borzasztó / ijesztő dolgok történtek a Másvilágba látogatókkal!  

 

Értékelés: 4

 

Olvasnám-e a folytatását?

Tulajdonképpen igen. Nem volt egetrengető élmény, de érdekes volt a Másvilágban kalandozni, és kíváncsi vagyok arra, hogy kavarodnak ki a fiatalok ebből a szorult helyzetből. (SPOILER: nem durván, de eléggé függővéges a sztori!)

 


Kedvcsináló idézetek:

v

− És mi volt a célja az eredeti Másvilágnak?

− A célja? – kérdez vissza Milo. – Nem volt semmiféle célja.

− Miért? Minden játéknak van célja, nem? − vigyorodik el idegesen a műsorvezető. – Nem győzni akarunk mindannyian? Különben mi értelme lenne a játékoknak?

− Mi értelme van a létezésünknek? – válaszolja Milo, mire hangosan felnevetek.

v

– Azt gondolod, megjárhatja valaki a Másvilágot, anélkül, hogy megváltozna? Nemcsak a diszk veszélyes, de az egész világ is. Átgyúr, mássá tesz.

Az avatárokra gondolok, akik egymásra vadásznak Nastrond dzsungelében.

− Szerintem pedig már eleve torz lelkű alakok látogatják – szállok vele vitába.

− Na, ja, sok ilyen van – von vállat. – A Másvilágot úgy szerkesztették meg, hogy minden vágyat kielégítsen. Ehetsz, ölhetsz, harácsolhatsz, kúrhatsz – senki nem ítél meg vagy akadályoz az élvezeteidben. Jó, egy csomóan már eleve lököttek. Mit gondolsz különben, mi történik az összes játékossal?

− Nem értem a kérdést. Ez csak virtuális valóság – mondom.

− Nem. Látod, ez a nagy titok. Ha megváltoztat, nem virtuális. Ez az egész valóságos, Simon, valóságosabb nem is lehetne!

 

v v v v v

Otherworld / Másvilág Pinterest tábla

Otherworld (Last Reality #1) a GoodReads-en.

v v v v v 


Jason Segel és Kirsten Miller közös sci-fijében egy igazán különleges világot tárnak elénk, ahol akárkik lehetünk, mégis különösen nagy veszély leselkedik ránk. A regényt magyarul a Maxim Kiadó hozza el az olvasóknak, mostani turnénkban pedig hat bloggerünk segítségével közelebbről is megismerheted a történetet. Ha pedig velünk játszol, egy példány is a tiéd lehet a könyvből! 

 


Nyereményjáték:

 

Az Otherworldben nagyon fontos szerepet kap a virtuális valóság, hiszen szereplőinknek egy játékban kell túlélniük. Ezért a mostani játékunkban olyan regényekből olvashattok idézeteket, amelyekben szintén megjelenik a virtuális valóság. A feladatotok csupán annyi lesz, hogy felismerjétek, mely regényekből származnak az egyes blogokon található idézetek, a helyes megoldást pedig beírjátok a Rafflecopter doboz megfelelő sorába.

 

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

 

„Miközben a felnőttek halálos komolyan veszik az egészet, a gyerekek csak játszanak, belefeledkezve a játékba, hogy mindaddig el is hiszik, amíg a felnőttek túl nem lőnek a célon, be nem keményítenek – és ilyenkor a gyerekek bizony átlátnak az ő játékukon.”

a Rafflecopter giveaway

 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése