2020. január 20., hétfő



Margaret Atwood: Testamentumok (A szolgálólány meséje 2.) | BTK ajánló




Az igazság sok bajt tud okozni azoknak, akiknek nem lenne szabad ismerniük.



Fülszöveg:
A Szolgálólány meséjének zseniális folytatásában az ünnepelt kanadai író, Margaret Atwood választ ad azokra a kérdésekre, amelyek évtizedek óta gyötrik az olvasókat. Mikor a teherautó ajtaja rácsapódott Fredé jövőjére A Szolgálólány meséjében, az olvasók nem tudhatták, mi vár rá – szabadság, börtön vagy halál. Margaret Atwood új regénye – három gileadi nő elbeszélésére alapozva – tizenöt évvel azután veszi fel a történet fonalát, hogy Fredé belépett az ismeretlenbe…
A regény még megjelenése előtt felkerült a Booker-díj hosszúlistájára, ahol a szerző már hatodszorra szerepel, és 2000-ben el is nyerte a díjat A vak bérgyilkossal. A zsűri elnöke, Peter Florence azt nyilatkozta a Testamentumokról: „A spoilerezés elkerülése és a kegyetlen titoktartási egyezmény miatt nem árulhatom el, ki, hogyan, miért, sőt azt sem, hol. Csak annyit mondhatok: rémisztő és lélegzetelállító könyv.”

Könyv információk:

Eredeti mű: The Testaments
Eredeti megjelenés éve: 2019
Jelenkor, Budapest, 2019
614 oldal · keménytáblás ·
ISBN: 9789636769987 ·
Fordította: Csonka Ágnes
Sorozat:
(befejezett)
(Az értékeléshez olvass tovább!       )

A történetről… (enyhén spoileres)

A regénynek három elbeszélője van; az olvasó egy Néni visszaemlékezéseiből és két fiatal lány tanúvallomásából ismeri meg Gileád megalakulásának és romba dőlésének történetét. Az első oldalakon kiderül, hogy „Az Ardue Hall-i holográf” elnevezésű fejezetek Lydia néni irományai, amiket titokban jegyzett le az utókornak. Megismerkedünk a néni korábbi életével, megtudjuk, hogy karrierista bírónőként élte világát, amikor a Jákob Fiai ledöntötték a nemi egyenlőség normáit. Vele tartunk a Stadionba, ahol hozzá hasonló nők között fogva tartják, lealacsonyítják, éheztetik, megtörik, majd megismerjük annak a történetét, hogyan vált Judd Parancsnok alatt/mellett az egyik Alapítójává az új vallásnak!

A 369A nevű tanúvallomást egy Agnes Jemima nevű gileádi lánytól veszik fel, aki által az olvasó megtudja, milyen ebben a környezetben felnőni, milyenek a Feleségek és a Parancsnokok otthon, hogyan teszik a Márták elviselhetővé és elviselhetetlenné az életét, és hogy milyenek az iskolai viszonyok Gileádban. A 369B tanúvallomást viszont egy Kanadában felnőtt kislány adja, aki csak hírből ismeri Gileádot, akinek Kis Nicole propaganda szöveg és aki képtelen megérteni, hogy az anyukája miért nem építi le a ruhaboltjukba folyton betérő Gyöngylányokat, akik Gileádból érkeztek Kanadába vallásai missziót teljesíteni. (ENYHE SPOILER: Az Ardua Hall a nénik lakhelye, ahova az újak először Novíciaként lépnek be, majd sok éves tanulás és áhítat után Gyöngyleányokként Kanadába mennek, ahonnan akkor térhetnek vissza, ha sikeresen befűznek valakit, hogy menjen velük haza Gileádba. Hazatértük után egy utolsó szertartással válnak teljes jogú nénivé.)

Szerintem…

Szóval, aki olvasta az első részről írt ajánlómat, tudhatja, hogy ott bizony alaposan elszúrtam magamnak az olvasásélményt azáltal, hogy a tévésorozat 1. évada után ugrottam neki a regénynek. Elhibázott döntés volt, mert míg Fredé a sorozatban egy badass lázadó, addig a könyvben iszonyatosan halvérű… (Mai szemmel nézve legalábbis, ugyanis az első rész 1985-ben íródott!) Nos, még így is alig vártam, hogy a kezeim közé kaparintsam a folytatást, hiszen totál belegabalyodtam Gileád Köztársaság történetébe! (Ami kb. azt jelenti, hogy ledaráltam a sorozat 3. évadát egymás után nemrég…) Mázlimra az adaptáció semmit nem tudott lespoilerezni nálam, ugyanis semmi köze a regényhez. (Viszont, ha előbb olvasod a Testamentumokat, akkor lelövi a sorozat pár izgalmas fordulatát!)

A Testamentumok tökéletes folytatása / kiegészítése mind A szolgálólány meséje című regénynek, mind az abból adaptált sorozatnak, ugyanis több közismert szereplő felbukkan ebben a történetben is. Zseniális húzásnak tartom, hogy az írónő az egyik legmegosztóbb karaktert, Lydia nénit tette a történet egyik központi szereplőjévé, és ahogy mind többet tud meg róla az olvasó, úgy bizonytalanodik el a nő szándékait és hitét illetően. Esküszöm, hogy a regény végére már valami szimpátiaszerűséget éreztem iránta, pedig mindig utáltam őt (és azt, amit képvisel).


Szerettem a lányok történeteit is olvasni, mert roppant fordulatosak. Igazából az egész könyv elképesztően fordulatos és olvasmányos – hiába 600 oldal, alig három este alatt kiolvastam! Agnes Jemima története a nagyhatalmú (avagy „három Mártás”) Parancsnok árnyékában való felnövéséről, majd arról, hogy akarják iszonyatosan fiatalon (13-14 évesen) férjhez adni egy idős Parancsnokhoz nagyon durva volt. Lélegzetvisszafojtva olvastam ezeket a részeket, mert a történetben mellékszereplő gileádi férfiak mindannyian gonoszak/aberráltak. (Az első részben is csak a Sofőrt kedveltem, most viszont egyetlen férfikaraktert sem kedveltem meg se itt, se Kanadában.)


- De miért csinálta? - tettem fel a kérdést. - Miért akart meghalni?
- Senki nem akar meghalni - felelte Becka. - De vannak olyanok, akik nem akarnak élni egyik engedélyezett módon sem.


Amennyire nem kedveltem az első rész stílusát, annyira tetszett ezé a regényé. Mindegyik főszereplő erős karakter és érdekesek a maguk módján, de a sztori is lendületes, szövevényes és végtelenül izgalmas. Úgy gondolom, hogy összetehetjük a két kezünket, hogy az írónő kivárt 2019-ig a történet folytatásáig, mert hatott rá ez a felgyorsult, akciót igénylő világ is, de a tévésorozat is. Az olvasókban rengeteg kérdés merült fel a gileádi vallásos és a kanadai szabad élet kapcsán, és ezekre az írónő roppant frappáns válaszokat ad a Testamentumokban.

Összességében

Szinte behabzsoltam ezt a regényt, mert teljesen beszippantott a három főszereplő története. Nagyon élveztem, ahogy egymástól távol kezdik el mesélni a múltjukat és a jelenüket, aztán szinte lépésről lépésre sodorják őket egymás felé az események. Tökéletes bosszúszimfónia lett, nagyon örülök, hogy az írónő ennyi év múltával nekiállt megírni Gileád történetét!
Hogy mitől izgalmas ez a történet? Hatalmi játszmáktól, naiv gyermekektől, vallási fanatizmusban élőktől, radikális politikai nézeteket vallóktól, szexuális aberráltaktól, titkoktól és gyilkosságoktól. Hiába 600+ oldalas, nagyon pörgős sztori!

Értékelés: 5

Ajánlom: Mindenkinek, akit érdekel, hogy mi történt Gileádban, miután Fredé otthagyta. Mindenkinek, akit érdekel, hogyan kezdődött Gileádnak és a szabályrendszerének a kialakítása. A szolgálólány meséje című tévésorozat rajongóinak különösen ajánlom!

Kedvcsináló idézetek:
v
Én vagyok a mumus, akivel a Márta-nővérek a kisgyerekeket ijesztgetik: Ha nem viselkedsz, jön Lydia néni, és elvisz! Ezen kívül az erkölcsi tökéletesség követendő mintaképe is vagyok: Mit várna el tőled Lydia néni?, valamint a képzelet ködös inkvizíciójának döntőbírája: Vajon mit mondana erről Lydia néni?
v
- Tényleg ő a legijesztőbb az összes Néni közül!
- Vidala néninél is ijesztőbb? – súgtam vissza.
- Vidala néni csak arra vár, hogy hibát kövess el – felelte Becka. – De Lydia néni… nehéz ezt szavakba önteni. Az az érzésed, hogy ő azt akarja, legyél jobb, mint amilyen vagy.
- Ez inspirálónak hangzik – jegyeztem meg. […]
- Úgy néz rád, mintha a lényegedet látná.
Annyian néztek már át rajtam.
- Azt hiszem, nekem ez tetszene – feleltem.
- Nem – válaszolta Becka. – Ezért olyan ijesztő.
v
Amennyire én láttam, a felnőtt női test egyetlen hatalmas csapda. Ahol lyuk van, oda előbb-utóbb bedugnak valamit, valami másnak pedig ki kell jönnie belőle […]. Annyi mindent lehet művelni vele, és annyi módon eshet baja ennek a felnőtt női testnek, hogy nekem az volt a benyomásom, jobban járnék nélküle.

v v v v v
A képek a Pinterest táblámról származnak:
THE TESTAMENTS a GoodReadsen.
v v v v v

Néhány éve A szolgálólány meséje lázba hozta az egész világot, Magyarországon pedig a Jelenkor kiadásában érte el nagy sikereket a könyv, azonban számos kérdést hagyott nyitva a regény vége. Most azonban végre megérkezett a várva várt folytatás, mely 15 évvel A szolgálólány meséje után veszi fel a fonalat, és egyszerre három – régi vagy új – szereplő szemszögéből mutatja be, hogy mi történt azóta Gileádban. Tartsatok bloggereinkkel, fejtsétek meg a feladványokat, és nyerjétek meg a könyv egyik példányát!



Nyereményjáték:

Gileádban a társadalom különböző csoportokra oszlik, az alapján, hogy mennyi hatalma és milyen feladata van az adott személyeknek. Ebben a játékban az lesz a feladatotok, hogy a leírás alapján kitaláljátok, hogy melyik – akár a sorozatból is ismert – társadalmi csoportra gondoltunk.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő emailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


„A hatalommal bíró férfiak párjait nevezik így. Szinte semmilyen feladatuk nincs a gyereknevelésen kívül.”




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése